Pendolina už přepravila přes dva miliony cestujících, o 697% stoupl loni prodej jízdenek přes internet

Před dvěma lety zavedly České dráhy vlaky SuperCity Pendolino, které teď spojují kromě Prahy a Ostravy také Česko s Vídní a Bratislavou. Vlaky SuperCity využilo v roce 2007 na 1,3 milionu zákazníků, tržby z jízdného přesáhly půl miliardy korun a soupravy ujely 2,5 milionu kilometrů.

„Soupravy pendolino ujedou každý den téměř 6 700 kilometrů a s ohledem na jejich vytíženost patří k našim nejspolehlivějším vlakům,“ říká Aleš Ondrůj, ředitel Odboru marketingu v osobní dopravě ČD. „Průměrná obsazenost souprav mezi Prahou a Ostravou je až 80% a díky zavedení vlaků SC Pendolino se například mezi Prahou a Vídní zvýšil počet cestujících o 28%. Spoje SC Pendolino se tady staly přímou konkurencí letadlům, odkud také většina nových cestujících přešla,“ dodává Aleš Ondrůj.

Nejvíce lidí jezdí v pendolinech mezi Prahou a Ostravou ve všední dny ráno (směr Praha) a odpoledne (směr Ostrava), páteční spoje z Prahy bývají vyprodány i několik dnů předem. Spojení Bratislava – Praha bývá vyprodáno zejména v pondělí ráno a Praha – Bratislava v pátek odpoledne. Do Vídně potom s oblibou jezdí zahraniční turisté během letní sezóny, kdy v období červen – září jsou spoje kompletně vyprodány zejména turisty z asijských zemí a ze Severní Ameriky. Za dva roky provozu jelo vlaky SC Pendolino přes 2 miliony lidí, stále častěji přichází do těchto vlaků také s jízdenkou koupenou přes internet.

V eShopu nakupují cestující nejčastěji eLišky

V roce 2007 nakoupili cestující v eShopu Českých drah 87 030 jízdenek, v roce 2006 se přitom přes internet prodalo jen 12 486 cestovních dokladů, jde tedy nárůst o 697%.

Přes polovinu nakoupených jízdenek v eShopu tvoří jízdenky eLiška, na které je možné cestovat mezi krajskými městy za 140 Kč, tuto nabídku cestující využívají stále častěji. Od listopadu je nově v nabídce eShopu (na adrese www.eshop.cd.cz) 527 spojů, tedy vlaky SuperCity, EuroCity, InterCity, expresy a rychlíky.

V srpnu začaly České dráhy nabízet také prodej jízdenek přes telefon, do konce roku se takto prodalo 1 681 jízdních dokladů za 1 000 402 Kč. Celkem šlo o 981 zákazníků. „Hlavní výhodou online nákupů je to, že cestující nemusí do fronty k pokladně, jízdenka jim přijde emailem, tu si vytisknou a nastoupí přímo do vlaku,“ vysvětluje princip služby Luďka Hnulíková, ředitelka Odboru osobní dopravy a přepravy ČD. „V případě prodeje přes telefon nabídneme klientovi i možnost, že mu jízdenku připravíme v pokladně nástupní stanice.“