Parvest Japan – investujte do japonské profesionality!

28. dubna 2006 byl v Česku úspěšně notifikován nový investiční fond skupiny Parvest – Parvest Japan Mid Cap. Čeští investoři tak mají nově příležitost vydělávat na úspěchu japonské ekonomiky. Ta je v současnosti druhá nejsilnější na světě a ani do budoucna by se na tom nemělo nic měnit.

Japonská ekonomická síla má základ především ve spolupráci vlády s průmyslem, pomoci USA po druhé světové válce, silné pracovní morálce, virtuosním zvládnutí nejmodernějších technologií a důrazu na školství. Japonský HDP (v roce 2005 vzrostl o 2,8 %) stojí ze ¾ na výkonu japonských služeb, vyhlášená je i kvalita průmyslového sektoru, o které vypovídají známé značky jako třeba Toyota, Sharp, Yamaha, Honda, Nissan, Mitsubishi, Mazda, Sony, Suzuki a další. Velice pozitivním signálem je rovněž fakt, že podnikové zisky od roku 1993 nepřetržitě rostou. Strukturální změny připravované japonskou vládou by navíc měly výrazně prospět právě akciovým trhům.

Fond Parvest Japan využívá v BNP Paribas ověřený přístup, zahrnující odpovědné využití počítačových programů v těch oblastech, kde jsou mnohem efektivnější než lidský úsudek, ale ponechávající prostor lidskému úsudku tam, kde počítačové modely mohou vykazovat slabiny. Sestavení portfolia předchází seřazení souboru 200+ likvidních a dobře pokrytých společností podle atraktivity a vytvoření seznamu Prodat a koupit. Oba seznamy jsou následně prozkoumány zkušenými tržními specialisty, kteří učiní konečná investiční rozhodnutí. To je zárukou toho, že investiční proces zahrnuje vysoký stupeň konzistence a disciplíny, který je nezbytný k dosažení kvalitního výkonu.

Manažerem fondu je společnost SPARX Asset Management Co., Ltd., zavedený a úspěšný partner BNP PAM. Jde o firmu zaměřující se na investice do japonských akcií, která disponuje zkušeným týmem pro akcie podniků se střední tržní kapitalizací, který má velmi dobré znalosti o místních podnicích. Její devizou jsou také solidní zkušenosti s akciemi podniků s nízkou a střední tržní kapitalizací. Portfolio je relativně koncentrované, tvoří ho 50 až 70 titulů.

Styl strategie BNP PAM se postupně vyvinul z čistě hodnotového stylu na začátku 90. let do současné vyváženosti. Klíčovými prvky jsou při tom:

  • Pragmatismus: kvantitativní model, který přesně odráží hlavní dlouhodobé trendy zjištěné v chování investorů
  • Efektivita: model, který řídí celý investiční proces a rozšiřuje se do výstavby portfolia
  • Zkušenost: vyčleněný tým v rámci skupiny s bohatými zkušenostmi jak v oblasti aktivních, tak i pasivních kvantitativních technik
  • Povědomí o riziku: uvědomování si rizika již v ranném stádiu vývoje modelu a pravidelné monitorování
  • Kombinace kvantitativního a kvalitativního pohledu je ideálním mixem pro disciplínu a zaměření modelu a pro přizpůsobivost úsudku ve výjimečných situacích. Zkušenosti s trhem také obohacují zkoumání v průběhu celého vývojového procesu.

O JAPONSKU

Geografie a politika

Japonsko je druhou nejsilnější světovou ekonomikou a jedním z průmyslových lídrů světa. Tato unitární konstituční monarchie v čele s dědičným císařem a s voleným parlamentem, jedním z nejstarších zákonodárných sborů Asie, je navzdory svému členitému terénu jednou z nejlidnatějších zemí světa (a to i co do hustoty obyvatel na 1 km2). Hlavní město Tokio je největší metropolí světa s více než 30 miliony obyvatel.

Ekonomika

Japonská ekonomická síla má základ především ve spolupráci vlády s průmyslem, pomoci USA po druhé světové válce, silné pracovní morálce, virtuosním zvládnutí nejmodernějších technologií a důrazu na školství. Díky tomu se Japonsko nečekaně rychle stalo druhou nejsilnější ekonomickou silou světa (po USA). Tři dekády po sobě vykazovalo Japonsko neuvěřitelný ekonomický růst: v průměru o 10 % v 60. letech, 5 % v 70. letech a 4 % v 80. letech . V 90. letech se prudký nárůst zpomalil, ale v roce 2005 znovu ukazuje svoji sílu. HDP v tomto roce vzrostl o 2,8 %, přičemž ve čtvrtém čtvrtletí tohoto roku byl nárůst dokonce 5,5 %, čímž Japonsko překonalo i USA či EU . Dominantním faktorem v tomto růstu byla domácí spotřeba, takže lze očekávat, že tato tendence růstu bude pokračovat i v roce 2006. V březnu 2006 index spotřební ceny (Price Consumer Index – CPI) vykazoval poprvé po osmi letech nárůst .

Současná vláda premiéra Junichiro Koizumiho již uzákonila nebo prosazuje privatizace a zákony týkající se zahraničních investic, aby stimulovala polevující ekonomiku. Přestože dopad těchto kroků ještě nelze hodnotit, ekonomika již znovu roste.

Zemědělství a rybolov

Japonsko je proslulé svými terasovitými políčky, které umožňují využít i na malé ploše co nejvíce z kopcovitého terénu. Japonské zemědělství je i díky tomu na čele statistik produktivity na metr čtvereční. Japonsko je téměř soběstačné co se týče produkce rýže, veškeré další obiloviny je ovšem nuceno, stejně jako maso, dovážet. Dalším velmi rozvinutým japonským odvětvím je rybolov. Japonské úlovky činí téměř 15 % z celosvětové produkce.

Průmysl

Průmysl, který tvoří ¼ japonského HDP, silně závisí na importu nerostných surovin a pohonných látek. Japonsko je proslulé především automobilovým průmyslem, optikou, chemickým průmyslem a elektrotechnikou, je domovem značek jako Toyota, Sharp, Yamaha, Honda, Nissan, Mitsubishi, Mazda, Sony, Matsushita, Toshiba, Suzuki nebo Hitachi a dalších. Japonsko rovněž drží velký podíl na trhu polovodičů, průmyslových chemikálií, obráběcích strojů a (v posledních letech) též leteckém průmyslu. Už delší dobu je Japonsko vyhlášené v konstrukci, robotika bude i v příštích letech tvořit základ japonské ekonomické síly.

Služby

Sektor služeb tvoří zhruba ¾ celkového ekonomického výkonu. Bankovnictví, pojišťovnictví, nemovitosti, maloobchod, doprava a telekomunikace patří mezi hlavní odvětví. Koizumiho vláda usiluje o privatizaci Japonské pošty, jednoho z domácích největších poskytovatelů spoření a pojišťovacích služeb, během roku 2007.