Partnerské hádky ovlivňují chování za volantem a zvyšují riziko dopravní nehody

[Tisková zpráva] Sedáte-li za volant po hádce s partnerem, zvyšuje se pravděpodobnost, že zapříčiníte dopravní nehodu. Vyplývá to z průzkumu pojišťovny MORE THAN, sesterské společnosti DIRECT Pojišťovny, jenž proběhl mezi řidiči ve Velké Británii. Více než třetina (36 %) respondentů totiž uvedla, že těsně po hádce věnují méně pozornosti řízení, zatímco dalších 19 % přiznává, že po partnerské rozepři řídí roztěkaně. DIRECT Pojišťovna proto řidičům přináší návod, jak se účinně po hádce rozptýlit a snížit tak riziko nehody.

„Je naprosto zásadní, aby řidiči pochopili, jaké závažné nebo dokonce smrtelné následky může mít usednutí za volant ve stavu silného emocionálního rozrušení. Po vášnivé hádce s partnerem se můžeme cítit stresovaní a nesoustředění, což samozřejmě ovlivňuje naše řidičské schopnosti,“ interpretuje výsledky průzkumu Kateřina Krásová, tisková mluvčí DIRECT Pojišťovny. „Předpokládáme, že Češi na tom nebudou s koncentrací po partnerských hádkách lépe než Britové. Proto na tuzemské řidiče apelujeme, aby před tím, než těsně po hádce sednou za volant, využili některou z doporučených metod rozptýlení," dodává Kateřina Krásová.

Ve výzkumu se téměř třetina (31 %) motoristů přiznala, že bezprostředně po vášnivé rozmíšce s partnerem sedají do auta a řídí pak agresivně. Na britských silnicích je vztek za volantem po milenecké hádce důvodem téměř 2,5 miliónu bouraček a nehod. Pojišťovna MORE THAN proto vypracovala ve spolupráci se vztahovou psycholožkou Honey Langcaster-Jamesovou unikátní systém, který hodnotí závažnost sporu a zkoumá jeho následky. Zároveň nabízí doporučovaný způsob zklidnění před usednutím do vozu.

„Výkon řidiče může být značně ovlivněn jeho emocionálním stavem. Když je člověk naštvaný, rozzuřený nebo znechucený po rozmíšce s partnerem nebo milencem, dokáže to dokonale rozptýlit jeho pozornost a odvést od bezpečné a odpovědné jízdy. V situaci, kdy se řidiči honí v hlavě jeho osobní problémy, riskuje, že podvědomě uvolní tento tlak rychlou jízdou,“ komentuje škálu britská psycholožka Honey Langcaster-Jamesová.

Vztek za volantem po partnerské hádce – závažnost sporu a metody rozptýlení

Typ sporu: Tichý vzdor

Následky: Když se stanete terčem „tichého vzdoru“, cítíte se ublíženě a můžete mít tendenci uvolnit svůj vztek trochu razantnějším sešlápnutím pedálu.

Doporučený způsob uklidnění: Alespoň pět minut. Měli byste svůj vztek před jízdou uvolnit například tím, že zavoláte kamarádovi/ka­marádce nebo alespoň pošle textovou zprávu. Nabudete pocitu, že vám někdo naslouchá a tendence k rychlé jízdě bude slabší.

Typ sporu: Jízlivé poznámky

Následky: Stanete-li se terčem jízlivých poznámek, můžete se cítit naštvaně a ublíženě. Svůj vztek pak můžete namířit i proti jiným řidičům, a to třeba „nalepením se“ na vozidlo před vámi.

Doporučený způsob uklidnění: Alespoň 10 minut. Řidiči by se měli zamyslet nad tím, co přesně je na jízlivé poznámce naštvalo, čím se jim dostala pod kůži. Pokud na ní není nic pravdivého, tak by to měli nechat plavat. Jestli na ní je něco pravdy, tak je potřeba situaci řešit později. Celou záležitost prostě uzavřete tak, že se několikrát hluboce nadechnete.

Typ sporu: Vášnivá debata

Následky: Po vášnivé debatě s partnerem můžete cítit úzkost ohledně stavu svého partnerského vztahu. Tento druh strachu může působit rušivě a může odvést vaší pozornost od řízení. Zcela jistě tím bude dotčena rychlost vaší reakce.

Doporučený způsob uklidnění: Alespoň 15 minut. V takové situaci byste před usednutím do vozu měli svému partnerovi zatelefonovat nebo mu poslat textovou zprávu. Pokuste se spolu problém vyřešit nebo alespoň po roztržce trochu prolomit ledy. Pokud se nedovoláte, tak třeba na chvíli zavzpomínejte na okamžiky v minulosti, kdy jste se pohádali, ale zase se usmířili a život šel dál.

Typ sporu: Výměna ostrých slov

Následky: Po výměně ostrých slov s partnerem bývá řidič v psychologickém stavu tísně. Při stresu lidské tělo reaguje a připravuje se na boj nebo únik. Když je řidič za volantem a probudí se v něm instinkt úniku, může mít tendenci k rychlé jízdě, může řídit roztěkaně a bez náležité péče a pozornosti.

Doporučený způsob uklidnění: Alespoň 30 minut. Tělu by měl být dán dostatečný čas, aby se zklidnilo, aby se usadila hladina adrenalinu a zpomalil srdeční tep. Je dobré dělat pomalé, šest sekund trvající nádechy a výdechy, tj. při výdechu napočítat do šesti a stejně tak i při výdechu. Tím si zklidníte tep a uklidníte se. V této fázi by se lidé neměli snažit své záležitosti s partnerem řešit; situace by se tím pravděpodobně jen zhoršila.

Typ sporu: Výbuch vzteku

Následky: Výbuch vzteku vede k nejvážnější formě agrese za volantem – akutní emocionální rozrušení bývá příčinou extrémně nebezpečné jízdy. Když se řidič dostane v tomto stavu za volant, může mít tendenci k rychlé jízdě, agresivnímu chování k dalším řidičům, jízdě v těsné blízkosti ostatních vozidel a zbytečnému riskování (například předjíždění v nebezpečných situacích). Silnými emocemi bývají řidiči velice rozrušeni.

Doporučený způsob uklidnění: Minimálně hodina. Dříve než se dostanete do blízkosti svého auta, měli byste se pokusit kontaktovat svého partnera a trochu pročistit vzduch, pokud je to možné. K tomu, aby se emoce vrátily do normálu a aby tělo dostalo šanci reagovat na původní stresovou reakci, je zapotřebí čas. V této situaci obvykle pomáhá celou věc probrat s kamarádem/ka­marádkou, jelikož se tak člověk nad problémem racionálně zamyslí. Je to rozhodně lepší než sednout za volant a ohrozit sebe i druhé.

Průzkum pro pojišťovnu MORE THAN provedla společnost The Survey Shop and Opinium Research v březnu 2010. Průzkum byl prováděn u 1 183 respon­dentů – britských řidičů, kteří se dostávají do mileneckých hádek.