OVB Vstřícná banka: Bankou s nejnižšími poplatky je mBank

[Tisková zpráva] Bankou s jednoznačně nejnižšími poplatky na trhu je mBank, následovaná Volksbank, Raiffeisenbank a Poštovní spořitelnou. V rámci klientského ratingu OVB Vstřícná banka za I. čtvrtletí o tom rozhodl server www.bankovnipoplatky.com.

mBank má nejvstřícnější poplatky

mBank získala v oblasti výše poplatků suverénně nejvyšší hodnocení, když obdržela 82,5 procent. Volksbank obdržela hodnocení 75 procent a Raiffeisenbank 72,5 procenta.

Nejnižší poplatky stačily nakonec mimo jiné mBank k druhému nejlepšímu klientskému ratingu, kdy se umístila hned za Nejvstřícnější bankou za I. čtvrtletí Raiffeisenbank.

V hodnocení má mBank jednu výraznou výhodu a tou je menší okruh služeb, které svým klientům nabízí na rozdíl od větších bank s pobočkovou sítí. Produkty, které však mBank nabízí, patří jednoznačně k nejlevnějším. To potvrzuje i Patrik Nacher provozovatel serveru www.bankovnipo­platky.com a organizátor projektu OVB Vstřícná banka.

„mBank je nízkonákladová banka, která svou politiku postavila na nulových poplatcích. Z tohoto hlediska musí být jednoznačně hodnocena pozitivně, jakkoliv na rozdíl od ostatních hodnocených bank nenabízí některé služby (hotovostní operace, kontokorent apod.). To ale není předmětem hodnocení serveru www.bankovnipo­platky.com,“ vysvětluje Patrik Nacher.

Sazebník je vzhledem k omezenému množství služeb, ale zároveň také s ohledem na nulové poplatky přehledný. Dobře se v něm orientuje. Pro klienta je také komfortní, že najde vedle sebe všechny sazebníky, jak se vyvíjely v čase.

mKonto je jednoznačně nejlevnější

Ve všech srovnáních a průzkumech je mKonto nejlevnější či jedno z nejlevnějších kont a je jedno, o jaký druh klienta jde. U standardního dle Bankovní ročenky 2009 je o více než o polovinu levnější než je průměr (851 Kč, 55% pod průměrem). U aktivního klienta už takový rozdíl nenajdeme a banka skončila na druhém místě, i tak je o třetinu levnější než průměrné náklady (3221 Kč, 34% pod průměrem). Jak u průměrného bankovního klienta, tak u kalkulátoru bankovních poplatků je mKonto nejlevnější variantou a to bez jakýchkoliv dodatečných podmínek.

Volksbank je vítanou alternativou

U Volksbank byla jednoznačně pozitivně hodnocena snaha systémově upravovat poplatky směrem dolů a vyjít tak v oblasti poplatků vstříc klientům. Dle serveru bankovnipoplat­ky.com je Volksbank bankou s vlídnou poplatkovou politikou. Její sazebník patří k těm přehlednějším. V posledním roce banka mile překvapila celou řadou změn, které jednoznačně směřovaly ve prospěch bankovních klientů.

Sazebník velmi chytře členěný a přehledný

Přehledný seznam jednotlivých kapitol je pro klienty příjemným uvítáním. Relativní nevýhodou tohoto děleného sazebníku je, že klient musí mezi jednotlivými službami a produkty překlikávat. Jinak je ale sazebník jasný a srozumitelný a to včetně barevného rozlišení jednotlivých kapitol. Příjemné je rozklikávání jednotlivých položek sazebníku i jeho grafické členění.

Konta od Volksbank jsou výhodná

Ve srovnáních poplatkových nákladů dopadla banka velmi dobře. A to v rámci různých průzkumů a srovnání. Zejména je to patrné ve výstupech z kalkulátoru bankovních poplatků, kde se do TOP 15 nejlevnějších účtů dostaly hned tři konta Volksbank. U Bankovní ročenky 2009 mezi standardními klienty je ještě banka nad průměrnými náklady, i když těsně (2025 Kč, 7% nad průměrem), zato u aktivních bankovních klientů je banka třetí nejlevnější (3645 Kč, 25% pod průměrem).

Nejvstřícnější banka má třetí nejnižší poplatky

Raiffeisenbank si od serveru vysloužila třetí nejlepší hodnocení, kdy obdržela 72,5 procenta. U Rajfky server bankovnipoplat­ky.com ocenil mimo jiné fakt, že byla jednou z mála bank, která loni provedla téměř revoluční změny ve svém sazebníku, aniž by čekala na zákon o platebním styku, který začal platit od 1. listopadu 2009. A tak banka již 1. července 2009 zrušila například poplatky za blokaci karty, za výpis z účtu přes internet.

Sazebník banky nezaujal. Má velké rezervy

Sazebník je i přes výše uvedené méně přehledný a to ke škodě bance samé. eKonto je zajímavé konto, ale v sazebníku je trochu náročnější se orientovat, kolik nakonec klient zaplatí. Zejména první kapitola „Běžné a spořicí účty“ je trochu matoucí. Najdeme zde celou řadu tabulek a velké množství textu mezi nimi. Ne vždy je tak na první pohled jasné, co všechno se týká stěžejního eKonta. Chtělo by to více zvýraznit právě toto konto jako hlavní nabízený účet a zpřehlednit sazebník transparentní hlavní tabulkou, do které by se vložily i údaje z dalších kapitol, kde se o eKontu píše. Pozitivní stránkou sazebníku je, že ho klient najde v jednom souboru a nemusí klikat jinam.

Konta od Raiffky hodnocena velmi rozdílně

V průzkumech a srovnáních vychází banka poměrně dobře, ale podobně jako u GE, najdeme významné rozdíly mezi jednotlivými žebříčky. V kalkulátoru bankovních poplatků i v průzkumu výše poplatků průměrného bankovního klienta najdeme eKonto Prémium – tedy účet pro klienta, který splnil kreditní obrat (25 tisíc měsíčně) či jinou podmínku – velmi vysoko. U nákladů průměrného klienta hned na druhém místě a v kalkulátoru se konto dostalo na páté místo. V momentě, kdy ale klient podmínku nesplní, padá konto na druhou stranu těchto žebříčků. Asi proto pak najdeme Rajfku v Bankovní ročence 2009 někde uprostřed. U standardního klienta je s náklady 2197 Kč 16% nad průměrem, u aktivních bankovních klientů je pak s 5475 Kč 12% nad průměrnými náklady takového klienta. Zároveň je Rajfka jedinou bankou, kde se náklady jak standardního, tak aktivního klienta meziročně (2008/2009) podle Bankovní ročenky 2009 snížily.

Poštovní spořitelna – velká banka s nízkými poplatky

Poštovní spořitelna jako jeden z představitelů velkých bank v hodnocení výše poplatků obstála velmi dobře. Bankovní poplatky u této banky, která se počtem klientů zařazuje mezi největší ústavy u nás, patří jednoznačně k těm nižším. Vzhledem k tomu, že vlastně nejde o samostatnou banku, ale o divizi ČSOB, ještě více se tak zvýrazní rozdíl v její poplatkové politice oproti právě ČSOB.

Sazebník nepřehledný, ale je tu naděje na změnu

Na druhé straně její sazebník patří naopak k těm méně přehledným. To se ale může v dalším čtvrtletí změnit, protože banka připravila velkou změnu sazebníku od 1. dubna 2010. Současný sazebník je ale nepřehledný, protože služby jsou naskládané pod sebou bez většího grafického rozčlenění. Navíc se poplatky objevují i v dalších dokumentech, které je třeba otevřít. To není pro klienty příliš komfortní. Je zajímavé, že sazebník PS je naprosto odlišný od toho, kterým se prezentuje ČSOB. Jak již bylo zmíněno, v některých ohledech je „červená“ (PS) v protipólu k „modré“ (ČSOB).

Poštovní spořitelna je výrazně levnější než ČSOB

V průzkumech a porovnáních totiž oproti ČSOB patří PS jednoznačně k těm levnějším bankám. V kalkulátoru bankovních poplatků dosáhla banka velmi dobrého výsledku, tedy v průměru za banku jako celek bez ohledu na druh konta (nikoliv při umístění jednotlivých druhů balíčkových účtů). Druhého místa hned za mBank dosáhla banka nejen díky poplatkové politice, ale také díky klientům, kteří si u této banky zvolili dle nejčastěji užívaných služeb, vhodný účet. Pokud jde o samotné účty, oba sledované (Postžiro Klasik a Plus) se vešly do TOP 10.

V průzkumu nákladů průměrného bankovního klienta se banka pohybuje mezi pátým a sedmým místem. Tuto, dalo by se říci, rozporuplnost výsledků dokládá i Bankovní ročenka 2009, kde se banka u standardního klienta umístila těsně pod průměrnou cenou (1789 Kč, 6% pod průměrem). Zato u aktivního klienta se stala Poštovka úplně nejlevnější variantou, bezmála o polovinu levnější než byl průměrný náklad takového klienta (2507 Kč, 49% pod průměrem).

Další zajímavé informace

V rámci hodnocení zjistil server bankovnipoplat­ky.com, že nejpřehlednější sazebník má Komerční banka. Největší rozdíl mezi výsledky kalkulátoru a průzkumu průměrného klienta na straně jedné a Bankovní ročenky 2009 od Scott and Rose na straně druhé objevil server u konta Genius Active od GE Money Bank.  Na výsledky ankety o nejabsurdnější bankovní poplatek nejaktivněji reaguje Raiffeisenbank, Poštovní spořitelna a Volksbank.

Kompletní hodnocení serveru www.bankovnipo­platky.com z hlediska výše bankovních poplatků všech bank zařazených do projektu naleznete zde: http://www.vstric­nabanka.cz/hod­noceni-v-ramci-projektu-ovb-vstricna-banka-z-pohledu-bankovnich-poplatku---i-ctvrtleti-2010–364.html

nebo http://www.ban­kovnipoplatky­.com/hodnoceni-v-ramci-projektu-ovb-vstricna-banka-z-pohledu-bankovnich-poplatku---i-ctvrtleti-2010–10813.html


Hodnocení bank OVB Vstřícná banka: www.vstricnaban­ka.cz