OSKAR VÝRAZNĚ ZVÝŠIL PODÍL TARIFNÍCH ZÁKAZNÍKŮ

tisková informace, 3. března 2003

* Oskarovy tržby vzrostly v roce 2002 o 81 procent na 227,3 miliónu USD
* Podíl tarifních zákazníků vzrostl z 29 na 36 procent

V roce 2002 vzrostl celkový počet Oskarových zákazníků na 1 179 800. V posledním čtvrtletí roku 2002 si Oskara aktivovalo 133 800 nových zákazníků.

V závěru roku 2002 se společnost rozhodla zpřísnil svou metodologii vykazování počtu zákazníků a snížila tak udávaný počet zákazníků o 93 600 majitelů Oskaret, kteří v posledních šesti měsících neprojevili aktivitu. Tito zákazníci zůstávají i nadále majiteli aktivované SIM karty, avšak nebyli započítáni do vykazovaného celkového počtu zákazníků k 31.12.2002.

Oskar i v roce 2002 pokračoval v posilování tržního podílu – na sklonku roku 2002 měl již podle vlastního odhadu 14 % českého trhu, zatímco o rok dříve to bylo 12 procent. Celková mobilní penetrace České republiky se přitom vloni zvýšila ze 67 na odhadovaných 83 procent obyvatel.

„Oskar obhájil svou pozici jednoho z nejúspěšnějších operátorů v Evropě ve své kategorii,“ uvedla Karla Stephens, generální ředitelka společnosti Český Mobil. „Ve všech čtvrtletí loňského roku jsme vykázali pozitivní EBITDA – zisk před zdaněním, úroky a odpisy.“

Tržby za služby se ve čtvrtém čtvrtletí 2002 zvýšily o 58 % na 68,3 miliónu dolarů (2,12 miliardy korun). Průměrné příjmy na jednoho zákazníka (ARPU*) dosáhly 18,96 USD (588,8 Kč), zatímco v posledním čtvrtletí roku 2001 to bylo 18,14 USD. Oskar dosáhl v uplynulém čtvrtletí pozitivního zisku před zdaněním, úroky a odpisy (EBITDA) ve výši 7,3 miliónu USD (227,4 miliónu Kč).

“Podíl tarifních zákazníků se vloni zvýšil z 29 na 36 procent. Došlo k tomu zejména díky úspěšným kampaním v druhé půli roku, které vedly ke zrychlenému přílivu tarifních zákazníků,” dodala Karla Stephens.

Tržby za celý rok 2002 se zvýšily o 81 procent na 227,3 miliónu dolarů (7,366 miliardy korun). Zisk před zdaněním, úroky a odpisy v roce 2002 dosáhl 20,2 miliónu dolarů (649,4 miliónu Kč), zatímco o rok předtím vykázal Oskar ztrátu 41,6 miliónu dolarů.

Mimořádně silný růst vykázal vloni Oskar v segmentu firemních zákazníků. Počet klientů z řad středně velkých společností (10–49 SIM karet) se zvýšil o 154 procent, segment korporací (nad 50 SIM) vzrostl dokonce o 227 procent. Mezi významné Oskarovy zákazníky získané v loňském roce patří OMV, Contactel, FC Viktoria Plzeň, ČSAD Bus Ústí nad Labem, Zenit Čáslav nebo třeba společnost Pinelli.

Oskar se vloni postavil čelem i k událostem, které výrazným způsobem zasáhly do života celé České republiky. Po katastrofálních srpnových povodních vytvořil Oskar nadační fond Oskavalír, který rozdělil školám v zaplavených regionech více než 4,5 miliónu korun. Tento počin ocenila i porota mezinárodního kongresu GSM Asociace v Cannes, která Oskara v soutěži „Nejlepší využití mobilní komunikace v krizové situaci“ zařadila do finálové čtveřice operátorů.

*) Do ukazatele ARPU nejsou započteny přijmy z poskytování služeb in-roamingu (tedy zákazníků jiných sítí využívajících síť Oskar pro roaming)

Po získání licence na provozování duální mobilní sítě GSM 900/1800 v říjnu roku 1999 se Český Mobil a.s. stal prvním duálním mobilním operátorem v České republice. Komerční provoz nejmodernější GSM sítě v ČR zahájil 1. března 2000 pod značkou Oskar. Do 31. prosince 2002 si Oskara za svého mobilního operátora zvolilo více než 1.179.000 zákaz­níků, což jej řadí mezi nejrychleji se rozvíjející operátory startující ze třetí pozice v Evropě. V současnosti je Oskar jediným operátorem v České republice s trvale rostoucím podílem na trhu.

Český Mobil patří prostřednictvím ClearWave N.V. do skupiny spadající pod telekomunikační společnost Telesystem International Wireless (TIW).