Omezená možnost výběru a několikrát vyšší ceny

Volba a předvolba operátora, které měly umožnit spotřebitelům výběr telefonního operátora z konkurenčních nabídek, neplní očekávání na ně kladená. Praktické překážky i výše propojovacích poplatků brání spotřebitelům v levnějším telefonování a ceny jsou tak i přes pokles sazby DPH více než dvojnásobně vyšší než např. v SRN.

Právo na výběr je jedním ze základních spotřebitelských práv, proto Sdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS) velmi přivítalo zavedení volby telekomunikačního operátora v polovině roku 2002 a následně i předvolby od počátku roku 2003. Přestože si čeští spotřebitelé mohou teoreticky volně vybírat, praktické překážky jejich výběru brání.

Spotřebitelé v rámci svého měsíčního paušálu u Českého Telecomu získávají i kredit pro volání zdarma (výjimkou jsou programy Home Zero a Telefon Universal, které si však pro jejich nevýhodnost, resp. cenu objedná jen málokdo). Spotřebitelé neví, kdy je jejich kredit vyčerpán a mohli by tudíž začít telefonovat levněji. Buď tedy volají dráž celý měsíc, nebo nechají kredit propadnout. Český Telecom bohužel neposkytuje spotřebitelům možnost operativního zjištění výše zbývajícího kreditu např. prostřednictvím infolinky, uvedl předseda Republikového výboru SOS František Lobovský a dodal: Za těchto okolností by bylo nejlepším řešením zcela odstranit kredity, které podle dostupných informací prošetřuje i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Situaci by spotřebitelům výrazně usnadnila i společná fakturace telefonních operátorů. Ta je aplikována v Německu a spotřebitelé si tak mohou volit vždy nejvýhodnějšího operátora pro každé volání a na konci měsíce dostanou jeden souhrnný doklad. Má-li spotřebitel vždy uhradit třeba 20 korun za poštovní poukázku a ještě trávit čas platbou, pak se výhoda úspory, která bývá často jen v haléřích za minutu, zcela ztrácí, upozorňuje na další problém Ivana PickováSOS a dodává: Praktické využití práva výběru tak spotřebitelé mají velmi omezené.

Např. v SRN mohou spotřebitelé s využitím volby operátora volat ve špičce běžně za 0,019 € (cca 0,61 Kč)/min dálkově a 0,017 € (0,55 Kč)/min místně. V ČR jsou ceny více než dvojnásobné, když dálkově lze ve špičce volat od cca 1,48 Kč a místně od 1,25 Kč. Je překvapující, že v Německu, kde jsou vyšší mzdové náklady telefonních operátorů, jsou ceny při využití volby operátora několikrát nižší. Viníkem v ČR jsou kromě omezeného výběru spotřebitelů i vysoké propojovací poplatky mezi operátory, uzavřel Lobovský.