Obezřetnost při nákupu přes internet se vyplatí

Na SOS – Sdružení obrany spotřebitelů se obrací desítky spotřebitelé, kteří si u internetového obchodu vybrali zboží, řádně za něj zaplatili, avšak zboží jim již nepřišlo a obchod posléze přestal komunikovat. Zůstali tak bez peněz a bez objednaného zboží.

Minulý týden se například na telefonickou poradnu SOS obrátila jedna paní s otázkou, co má dělat, když zaplatila za zboží u internetového obchodu a obchod zboží nedodal a nijak nekomunikuje. Přitom stránky obchodu byly kvalitně provedené a nic nenaznačovalo, že obchod po zaplacení zboží přestane komunikovat a zboží nedodá.

V případě nákupu u obchodu, který ještě není trhem osvědčen jako bezproblémový, doporučujeme před uskutečněním platby, prověření např. telefonickým kontaktem či emailem. Pokud kontakty budou funkční, lze takto míru rizika omezit na přijatelnou mez. U obchodů, kde si spotřebitel není jistý, zda-li obchod je seriózní, např. vzhledem k absenci referencí na internetu a pokud i přesto chce spotřebitel nákup provést u dotyčného obchodu, je vhodnou formou placení za zboží dobírka. Zde spotřebitel neplatí nic dopředu, ale platí až za reálně dodané zboží, které má navíc právo v době převzetí zkontrolovat, zdali je ve shodě s kupní smlouvou.

Jak tedy postupovat, pokud se spotřebitel někdy dostane do podobné situace?

Právník SOS Jiří Žůrek k tomu říká: Kontaktovat písemnou formou obchod, nejlépe s dodejkou, aby měl spotřebitel doklad o převzetí dopisu. Doporučuji také kontaktování České obchodní inspekce. Pokud žádný z doporučených kroků nepovede k uspokojení spotřebitele, bude muset spotřebitel celou věc řešit soudní cestou.