Obchodníci se nelepší

Obchodníci své chování nezlepšili. Vyzněla tak anketa, s jejíž pomocí Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS) po roce opět zjišťovalo prostřednictvím internetu spokojenost kupujících s chováním obchodníků ve vánočním období. Tentokrát dokonce čtyři spotřebitelé z devíti dali obchodníkům nedostatečnou.

Stagnace počtu spokojených a prudký nárůst počtu nespokojených spotřebitelů by měly být pro prodávající zřetelným signálem, že své služby a chování vůči zákazníkům nejen že nezlepšují tempem, jaké by odpovídalo očekávání kupujících, ale naopak zhoršují. Letošní výsledek ankety určitě poznamenala i nekorektnost, jakou některé řetězce projevily při povánočních slevách a výprodejích, řekl František Lobovský, předseda Republikového výboru SOS, a dodal: Díky bezprostředním kontaktům SOS se spotřebiteli víme, že sebevědomí kupujících v České republice roste. Co mohlo stačit před rokem, dnes už nevyhovuje. Na takový vývoj musí reagovat v první řadě sami obchodníci.

Už po tři roky klade SOS opakovaně na přelomu starého a nového roku návštěvníkům serveru Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.info) tutéž otázku: Jakou známkou z chování hodnotíte obchodníky za letošní vánoční kampaň?

Počet spokojených se v porovnání k loňsku změnil bohužel jen nepatrně. Výbornou dalo obchodníkům letos 5,94 % kupujících, což znamená oproti situaci před rokem zlepšení o pouhých 0,45 %. Chvalitebně ohodnotilo prodávající 14,85 % spotřebitelů, což znamená proti loňsku zlepšení o 0,56 %. Téměř o 7 % se proti loňsku snížil počet spotřebitelů, kteří ohodnotili prodávající známkou dobře (22,77 %). O dalších zhruba 3,5 % klesl počet kupujících, považující chování obchodníků za dostatečné (11,88 %). Bohužel za nedostatečné označilo letos chování obchodníků rekordních 44,55 % respondentů (loni 35,16 %).

Po vstupu do Evropské unie čeští spotřebitelé očekávali vyšší konkurenci, v níž by měl uspět jen takový podnikatel, který se ke spotřebiteli chová vstřícně, dokáže zasvěceně poradit, případnou reklamaci vyřizuje pružně a s respektem vůči ustanovením zákona. Do ankety SOS přispělo letos svým názorem 101 uživatelů internetu, loni se zúčastnilo 91 respondentů. Přitom týdně navštěvuje Svět spotřebitelů na čtyři tisíce uživatelů internetu. Nízký zájem respondentů může signalizovat, že převládá názor, podle kterého není naděje na rychlou změnu situace na trhu.

Anketa je samozřejmě pouze určitou sondou. I rostoucí počet podání v poradnách SOS je signálem, že situace na trhu se příliš nelepší, uvedla Ivana Picková z SOS. Zatímco v roce 2003 jsme zaznamenali v našem poradenství 9055 podání, v roce 2004 jejich počet vzrostl na 12 400 podání, což je už dvojnásobek ve srovnání s rokem 2002. Chápeme to jednak jako důkaz, že si další lidé k nám nacházejí se svými problémy cestu, ale zároveň i odraz ne vždy solidního jednání obchodníků a poskytovatelů služeb, doplnila Picková.

Sdružení obrany spotřebitelů poskytuje své poradenské služby na sedmnácti místech v České republice, loni nově otevřelo či rozšířilo své poradny v Brně, Liberci a ve Svitavách. Kromě toho mají spotřebitelé každý pracovní den od 8 do 17 hodin možnost poradit se o svém spotřebitelském problému na poradenské lince SOS po telefonu 900 08 08 08 s dotovanou cenou 8 Kč/min., případně zadat svůj spotřebitelský problém na internetovém serveru SOS (www.spotrebitele.info). Spotřebitelské informační centrum SOS v Praze po přestěhování sídlí na adrese: Ve Smečkách 7, Praha 1, osobní poradna slouží veřejnosti každé pondělí od 14 do 18 hodin a každou středu od 9 do 13 hodin.

Mgr. Ivana Picková
Public relations SOS