Obavy z příplatků zvedly v závěru roku on-line prodej povinného ručení, nejvíce u řidičů malých motocyklů

Obavy z příplatků, které musí motoristé od začátku letošního roku platit za každý den, kdy nemají pro své vozidlo sjednané povinné ručení, zvýšily loni v prosinci prodej povinného ručení po telefonu a přes internet. Oproti běžným měsícům roku registrovala ČSOB Pojišťovna v prosinci nárůst telefonních prodejů o 11 procent a internetových dokonce o 58 procent.

Jak potvrzují i operátorky z našeho call centra, řada motoristů se rozhodla na poslední chvíli uzavřít povinné ručení proto, aby je od ledna nečekalo sankční pojistné, řekl Petr Kleiner, ředitel odboru přímého prodeje a služeb ČSOB Pojišťovny. Nejde přitom až tolik o osobní auta, ale spíše o malé motocykly nebo přívěsné vozíky, které jejich majitelé nepoužívají často, doplnil Kleiner.

Podle novely zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, účinné od 1. ledna letošního roku, byl totiž zaveden speciální příplatek, který budou platit motoristé do garančního fondu České kanceláře pojistitelů (ČKP) zpětně za dobu, kdy neměli své vozidlo pojištěné. Výše příspěvku se podle druhu vozidla pohybuje od 20 do 300 korun za den, navíc v případě vymáhání příspěvku se celková sankce může zvýšit o soudní výlohy. Zaplacení příspěvku samozřejmě nezbavuje majitele vozidla povinnosti uhradit i řádné pojistné.

Nepojištění motoristé riskují nejen sankci v podobě příplatku do garančního fondu a pokuty od policie až 40 000 Kč, ale také to, že v případě zaviněné škody po nich ČKP bude vymáhat částku vyplacenou poškozenému. Ta se přitom může i u škod zaviněných řidiči malých motocyklů vyšplhat do mnoha milionů korun, jak ukazuje následující příklad z praxe ČSOB Pojišťovny.

Příklad škody na zdraví zaviněné řidičem malého motocyklu

Bolestné 200 000
Ztížení společenského uplatnění 500 000
Náklady léčení 1 423 211
Ztráta na výdělku 3 411 321
Škoda na zdraví celkem 5 534 532

I v důsledku hrozících sankcí se loni v prosinci prodalo přes internet nejvíce povinného ručení za celou dobu, kdy tuto možnost klienti u ČSOB Pojišťovny mají, tedy od podzimu 2006. A to i přesto, že v době vánočních svátků i v samém závěru roku zpravidla lidé řeší jiné věci než pojištění.

Nejde však jen o jednorázový vliv nového příspěvku, růst zájmu klientů o koupi pojištění prostřednictvím elektronických distribučních kanálů lze pozorovat dlouhodobě. Týká se to i všech dalších pojištění, která prostřednictvím internetu a telefonu nabízíme – cestovního pojištění, havarijního pojištění, pojištění domácností i úrazového pojištění, potvrdil Petr Kleiner.

Celkem se prodej pojištění po telefonu a internetu v roce 2008 zvýšil u ČSOB Pojišťovny meziročně o 47 procent, v případě pojištění motorových vozidel přitom stoupl telefonní prodej o 25 procent a internetový o 93 procent (viz tab.). Prodej pojištění domácností po telefonu vzrostl meziročně dokonce o 160 procent, a to hlavně díky zavedení nového pojištění Domov Expres v květnu 2008, přizpůsobeného speciálně pro tento druh prodeje.