Novela zákona a návazná vyhláška způsobí záplavu Česka vraky a vysloužilými ojetinami

Přijetí nového silničního zákona č. 226/2006 Sb. o silniční dopravě, jehož součástí byla i „nenápadná“ úprava zákona č. 56/2001 Sb., povede podle názoru sdružení SOVA k zaplavení Česka vysloužilými a nekvalitními ojetými automobily z vyspělejších zemí Evropské unie.

Zákon, který nabude účinnosti 1. července, totiž odstraní stávající věkové (nyní v průměru 8 let) a kvalitativní (EURO 2 norma) omezení pro registraci ojetého auta dovezeného ze zahraničí. Dovézt a registrovat pak bude možné všechny vozy bez omezení věku, emisními normami, bezpečnostními požadavky a technickými nároky. Z Česka se tak stane vrakoviště Evropské unie.

„Zjednodušeně řečeno bude od 1. července možné individuálně přivézt jakýkoliv vůz, který byl do té doby v provozu v kterékoliv jiné členské zemi EU, a to bez toho, aby musel projít STK. Zřejmé je, že k nám se budou dostávat především staré a vysloužilé vozy, kterých se na západě rádi zbaví. Představa Česka jako automobilového hřbitova Evropy je hrozná, ale podle nás bohužel velmi reálná,“ upozornil předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů – SOVA Petr Mikšovský.

Za změnou legislativní úpravy, po které už dlouho volá Evropské komise, totiž podle sdružení není snaha usnadnit systém registrace aut dovážených do Česka, ale umožnit tak západoevropským zemím pohodlněji se zbavit vysloužilých ojetin a vyhnout se tak vysokým poplatkům za jejich likvidaci. Evropská komise v tomto duchu tlačí na všechny okolní státy, ale pouze Česko přistoupilo na jednostranně nevýhodné podmínky.

Sdružení Sova proto pošle otevřený dopis všem novým členům Poslanecké sněmovny a senátorům a zástupcům Ministerstva dopravy, které právě připravuje ke zmiňovanému zákonu prováděcí předpis. „Dopisem budeme apelovat na to, aby se do prováděcí vyhlášky v připomínkovém řízení dostaly úpravy, které zabrání skokovému zhoršení technického stavu vozového parku a jeho stáří, ale především ničení životního prostředí (například zavedením vyšších registračních poplatků v závislosti na stáří vozu – podle maďarského vzoru),“ dodal Mikšovský.

Inspiraci pro řešení této situace vidí Sdružení SOVA v některých sousedních zemích (Maďarsko, Slovensko), které na podmínky Evropské komise nepřistoupily a vyhnuly se tak tomu, co se stalo před lety v Polsku, kdy vláda podobným způsobem zrušila kriteria pro dovoz ojetin. Do země se za dva roky přivezlo přes 2 miliony vraků a restrikce formou registračních poplatků musely být opět zavedeny. Stane se nyní evropským vrakovištěm Česko?