Nové podoby "afrického" spamu útočí na spotřebitele

Příchod nevyžádaných zpráv je pro spotřebitele vždy nepříjemný, některé druhy jsou však přímo ohrožující. Cílem tzv. „afrického“ či též „nigerijského“ spamu, šířícího se e-mailem, je vylákat spotřebitele do zahraničí nebo alespoň jeho peníze jako zálohu, a to pod lákavou záminkou získání nezanedbatelného podílu ze zabezpečení převodu milionových částek.

S nabídkou části z milionového dědictví po afrických vládcích za pouhou „administrativní pomoc“ se setkal již prakticky každý, kdo intenzivněji využívá internet. Nyní se však začala objevovat nová podoba této nevyžádané zprávy (spam) s novou záminkou, jež má spotřebitele přimět k reakci. Tou záminkou je výhra ve švýcarské loterii.

Setká-li se spotřebitel s takovým mailem, je nejpřiměřenější reakcí tento e-mail bez odpovědi vymazat, doporučuje předseda Republikového výboru SOS František Lobovský. Pokud spotřebitel odpoví, bývá obvyklé, že se ho šiřitelé spamu pokusí vylákat do cizí země nebo od něj alespoň získat zálohu na „nečekané výdaje“, které vznikly při převodu celé částky. Kromě toho šiřitelé špamu získají díky reakci spotřebitele důkaz, že jeho e-mailová adresa je aktivní, a budou ji tudíž o to víc využívat při rozesílání dalších nevyžádaných zpráv.

Společné znaky mailů s tzv. nigerijským spamem:

  • příslib mnohamilionové částky v různých měnách,
  • výzva, aby to příjemce držel v tajnosti do konce transakce,
  • zpráva je posílána z tzv. freemailu (služba, kde si každý může obvykle zdarma zřídit e-mailový účet pod jakýmkoliv jménem a velice snadno tak předstírat jinou identitu),
  • zpráva je v angličtině a často psána celá velkými písmeny.

Řada ukázek různých podob „nigerijského“ spamu je uveřejněna na www.spotrebitele.info.