Nevhodný dárek můžete vrátit

Už se v SOS stalo předvánoční tradicí realizovat průzkum ochoty a vstřícnosti vybraných obchodů, zda umožňují výměnu nevhodných vánočních dárků, přestože jim to zákon nenařizuje. Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) v letošním roce oslovilo 15 vybraných obchodů s nejrůznějším zbožím, které působí po celé České republice. Přestože v předvánočním shonu měli všichni dost napilno, podařilo se získat vyjádření od 12 z nich. Kompletní výsledky průzkumu naleznete v příloze.

Jak vyplývá z výsledků průzkumu, obchodníci se často snaží vyjít svým zákazníkům vstříc a umožňují výměnu nevhodných vánočních dárků. V některých případech jsou dokonce ochotni vrátit peníze, pokud si zákazník žádné náhradní zboží nevybere. Někteří obchodníci tuto službu nabízejí pouze v období vánočních svátků a krátce po nich, ale většina z oslovených takto vychází vstříc zákazníkům v průběhu celého roku. Liší se zpravidla lhůta na možnost vrácení a podmínky, za kterých je zboží možné vrátit. Petra Vaňková ze SOS spotřebitelům doporučuje: „Je vždycky dobré se ještě před zaplacením zboží informovat na možnost výměny. To platí obzvlášť, pokud nakupujete dárek, kterým si nejste tak úplně jisti.“

Do průzkumu jsme záměrně nezařadili internetové obchody, neboť u nich je situace poněkud odlišná. Spotřebitel má zákonem stanovené právo zboží zakoupené přes internet vrátit do 14 dnů bez udání důvodu, resp. odstoupení od smlouvy musí být do 14 dnů doručeno prodávajícímu. To neplatí pro zboží, které je zmíněno v § 53 občanského zákoníku v odstavci 8. Jedná se např. o CD a DVD s porušeným obalem apod. Prodávající musí nejpozději do 30 dnů od odstoupení od smlouvy vrátit peníze a nesmí po spotřebiteli požadovat žádné sankce za odstoupení.