Nový trend: Nemovitosti se čile obchodují v létě i o Vánocích

Starší lidé či mladší ročníky bez dětí, pracovně vytížení – to jsou skupiny klientů, kteří si pro nákup nemovitostí vybírají pro kupující nejvhodnější čas: Období svátků a letních prázdnin. Stejný trend se projevuje i v oblasti poskytování hypotečních úvěrů. Velké realitní kanceláře tvrdí: Nízkou obchodní aktivitu v létě způsobuje jen nižší inzerce nemovitostí a mizivé nasazení neprofesionálních realitních makléřů.

Velké realitní kanceláře registrují za poslední dva roky výraznou změnu trendu v nakupování nemovitostí. S byty a rodinnými domky se totiž ve velkém obchoduje i v dříve tradičně mrtvých měsících jako je období prázdnin či vánočních svátků. Podle realitních makléřů si zájemci o bydlení začali uvědomovat, že během dovolených je na výběr vhodné nemovitosti více času a profesionální kancelář se klientovi plně věnuje nehledě na roční období.

Tato období mají své neocenitelné výhody. Klienti jsou vstřícnější a za poslední rok či dva se vygenerovala skupina – obvykle velmi vytížených lidí – kteří hledají nemovitosti právě během dovolených. V tomto období se i psychologicky lépe sjednávají obchody. Obecné klišé, že se v létě neobchoduje, je spíš chybou realitních kanceláří, než nižší poptávky či nabídky. Většina realitních kanceláří v létě nepracuje naplno a zároveň snižují inzerci, nebo neinzerují vůbec. Je to pouze věc přístupu, vysvětlila Iva Cikánková, ředitelka realitní kanceláře Mexx Reality.

V případě prodejů a nákupů jsou období únor až květen a září až listopad obecně poznamenané vyšší aktivitou. V období léta a Vánoc ovšem může klesnout objem obchodů jen nepatrně. Chuť nakupovat mají v tomto období především mladší ročníky, většinou zatím bez dětí, nebo naopak kategorie klientů okolo padesáti až šedesáti let. Z profesního pohledu jde především o profesně velmi vytížené lidi, kteří jsou ochotní otázce bydlení obětovat svou dovolenou.

V neposlední řadě podporují obchody v dříve klidných měsících i mimopražští zájemci, kteří se chtějí do metropole stěhovat. Po ně bývají svátky a dovolené dokonce jediný možný čas. Obchody v létě podporují i vysokoškoláci – a to především v oblasti pronájmů. V podzimních měsících totiž začíná semestr. Ne každý chce bydlet na koleji, ne každý kolej dostane, upozornila Iva Cikánková. Obecně podobně výhodných období využívají podle realitních makléřů chytří lidé, kteří umějí ocenit výhody nezvyklého nasazení.

Podobné trendy potvrzují i hypoteční banky. Po zpravidla slabších začátcích několika posledních let se na hypotečním trhu i letos potvrzuje, že letní měsíce jsou z pohledu nově poskytnutých hypoték pro občany nejsilnější. Očekáváme, že zvýšený zájem o hypotéky potrvá ještě několik týdnů, aby však koncem roku poklesl. Pro naši banku byl letošní srpen historicky nejúspěšnější. Naše měsíční produkce byla největší za celou dobu existence Hypoteční banky, připustil generální ředitel největšího specialisty tuzemského hypotečního trhu Hypoteční banky Jan Sadil.

Naopak pro prodávající podle realitních odborníků žádné supervýhodné období na prodej nemovitosti neexistuje. Jde prý jen o to, vyhnout se neprofesionální práci pseudorealitních kanceláří. Když k nám klienti přijdou a tvrdí, že u předchozí kanceláře čekali během letních prázdnin až sedm dní, než je vůbec navštívil realitní makléř, který měl zaregistrovat jejich nemovitost do portfolia nabídky, vstávají mi vlasy hrůzou. Jde o vážné poškození image celé branže, shrnula Iva Cikánková, ředitelka realitní kanceláře Mexx Reality.

Jan Hlaváč
mediální konzultant Palladium Reality