Nejžádanější zaměstnavatelé 2002/2003

Nejžádanějším zaměstnavatelem mezi studenty vysokých škol se stala Komerční Banka, a. s. Komerční banka, ČSOB, Pricewaterhou­seCoopers, KPMG a Nestlé jsou společnosti, ve kterých by chtěli čeští studenti nejčastěji pracovat. Ukázal to letošní ročník ankety The Most Desired Company, kterou pořádá mezinárodní studentská organizace AIESEC každoročně již od roku 1994. Tento rok organizovanou také ve spolupráci s agenturou Tambor a projektem Zaměstnavatel roku 2003.

Letos se průzkumu zúčastnilo 1339 studentů ze 44 českých vysokých škol, kteří odpovídali na tři základní otázky a volili tak odvětví, ve kterém by chtěli pracovat; činnost ve firmě, kterou by se chtěli zabývat a také tři konkrétní společnosti, u kterých by chtěli pracovat.

Celkem 167 firem se objevilo v preferencích dotazovaných studentů více než jednou. Rozhodující pro celkové umístění nebyl pouze počet respondentů, kteří společnost uvedli, ale také v jakém pořadí byly uvedeny. Student byl požádán, aby seřadil společnosti dle svých preferencí – společnost na prvním místě byla obodována třemi body, na druhém dvěma a na třetím jedním bodem. Nejúspěšnějšími byly Komerční banka (215 respondentů, 466 bodů), ČSOB (168 respondentů, 332 bodů), Pricewaterhou­seCoopers (154 respondentů, 329 bodů), KPMG (147 respondentů, 315 bodů) a Nestlé (133 respondentů, 280 bodů).

Tradičně nejpopulárnějším odvětvím je finančnictví (41 % respondentů). Dále to jsou velkoobchod, maloobchod a zprostředkování obchodu (11,1 %), veřejné, sociální a osobní služby (8,3 %), informační technologie a systémy (7,4 %) a potravinářský a tabákový průmysl (6,8 %). Naopak nejméně populární jsou hutnictví (0,1 %) a zpracovatelský průmysl (0,1 %).

Nejvyšší preference, co se týče činnosti ve firmě, má finanční management (18,2 %), marketing a reklama (12,9 %), zahraniční obchod (11,9 %), personální management (10,2 %) a účetnictví (7,0 %). Nejnižší preference zaznamenaly výzkum a vývoj (2,8 %), správní řízení – office management (2,2 %) marketingový výzkum (2,1 %), management výroby (1,7 %).

Průzkum vyjadřuje individuální preference 1339 studentů posledních ročníků 44 vysokých škol. Důvody těchto preferencí se výzkum nezabývá, mohou být tedy ovlivněny nejen působením jednotlivých firem na půdě vysokých škol, ale také reklamou na své produkty a dalšími možnými faktory.

AIESEC je největší studentská organizace na světě, sdružující studenty vysokých škol a univerzit se zájmem o ekonomii a obchod. Představuje celosvětovou síť studentů na více než 800 univerzitách v 85 zemích po celém světě. Již od roku 1948 AIESEC zajišťuje mezinárodní výměnu tisíců studentů a absolventů. Zkušenosti, které tito lidé získají, ať už jsou na praxi ve firmě nebo pracují jako dobrovolníci pro neziskové organizace, je nepochybně ovlivňují na celý život. Za vším, co AIESEC dělá, stojí jeho poslání: Přispívat k rozvoji našich zemí a lidí v nich žijících prostřednictvím podpory mezinárodního porozumění a spolupráce.

V České republice AIESEC působí od roku 1966. Českoslo­vensko bylo mezi prvními zeměmi bývalého východního bloku, které se do AIESEC zapojily. AIESEC Česká republika vznikl v roce 1993 rozdělením AIESEC Československo.

V současné době AIESEC působí v České republice prostřednictvím 7 lokálních center při univerzitách v Praze, Brně, Ostravě, Pardubicích, Karviné, Zlíně a sdružuje kolem 150 studentů.

Petr Škvařil, David Schenk
Víceprezidenti
AIESEC Česká republika