Nejvyužívanějšími službami elektronického bankovnictví jsou kontrola zůstatku na účtu a příkazy k úhradě

Elektronické bankovnictví (ELB) nabývá stále větší roli v komunikaci klient – banka. Podle průzkumů se nejužívanějším kanálem ELB stalo v roce 2006 internetové bankovnictví, které přeskočilo dosud vedoucí telefonické bankovnictví. Internetové bankovnictví proto bude v krátké budoucnosti nejvíce ovlivňovat vnímání banky. Potvrdila to také detailní poziční analýza mezi uživateli internetu, kterou pro ČSOB a Poštovní spořitelnu vypracovala společnost Network Media Service (NMS). „Skupina ČSOB chce být lídrem trhu, udávat směr a stát se v oblasti ELB jedním z inovátorů,“ shrnuje ambice ČSOB ředitelka přímého bankovnictví Leila Goulliová. ČSOB v současné době mimo jiné prosazuje zavedení takových služeb jako jsou e-Billing či cashback.

Podle analýzy NMS mají banky v České republice velkou příležitost pro další prodej produktů ELB. „Téměř čtvrtina respondentů odpověděla, že je rozhodnuta začít využívat další typ elektronického bankovnictví,“ vysvětluje ředitel ELB ČSOB Jan Doubek. Nejaktivnějšími uživateli účtů obecně i kanálů ELB jsou podle Doubka spíše muži s vyššími příjmy a podnikatelé s kladným vztahem k elektronickému bankovnictví: „V oblasti platebních operací považují lidé za nejdůležitější příkaz k úhradě a manipulaci s trvalými příkazy. Velmi důležitou a využívanou službou je možnost kontroly zůstatku na účtu a také hledání údajů v historii účtu,“ dodává Doubek.

Z výpovědí uživatelů ELB vyplynulo, že jejich typická seance se skládá z kontroly zůstatku, čtyř operací s historií účtu a dvou platebních příkazů. „Zjistili jsme, že do 2 minut dokáže vyřešit své potřeby v ELB 35 % klientů ČSOB, což je nejvíce na trhu. Potvrzuje to, že služba, kterou mu ČSOB nabízí je velmi rychlá i přehledná,“ uvádí Jan Doubek. Celková průměrná doba typické seance je přitom dle odhadu uživatelů 6,26 minuty.

Spokojenost uživatelů ELB ČSOB se promítla i do známkového hodnocení. „ČSOB jako vůbec jediná dostala od svých klientů ve všech oblastech lepší známku než dvojku – tedy v internetovém, GSM i telefonním bankovnictví. Naší ambicí je toto hodnocení ještě zlepšovat,“ říká Leila Goulliová. Vedle velkých projektů jako jsou cashback a e-Billing proto má Skupina ČSOB připraveno také např. sledování účtu u penzijního připojištění na internetu nebo minimalizaci papírových výpisů u Poštovní spořitelny.