Nejvyšší růst dopravy za posledních jedenáct čtvrtletí

Sezónně očištěné tržby v dopravě a spojích vzrostly v 1. čtvrtletí mezičtvrtletně reálně o 1,4 %. Meziročně se zvýšily o 8,3 %, bez sezónního očištění o 9,6 %. Nadpoloviční podíl na celkovém růstu měly vedlejší a pomocné činnosti v dopravě (OKEČ 63), čtvrtinou přispěla silniční doprava (OKEČ 60.2).

Vývoj v odvětví dopravy:

Sezónně očištěné tržby se v odvětví dopravy mezičtvrtletně reálně zvýšily o 1,4 %. Trendová složka za stejné období vzrostla o 2,6 %, což bylo více než průměrný růst v roce 2006.

Meziročně po očištění o sezónní a kalendářní vlivy vzrostly tržby o 9,9 %. Po eliminaci vlivu pracovních dnů (letošní 1. čtvrtletí mělo o 1 pracovní den méně než loni) se tržby zvýšily o 12,6 %, bez očištění se tržby zvýšily o 12,2 %, což bylo nejvíce za posledních jedenáct čtvrtletí.

Na meziročním růstu sezónně neočištěných tržeb v dopravě se podílely všechny dopravní obory s výjimkou vnitrozemské vodní dopravy (pokles o 18,8 %). Nejvyšší růst (o 21,1 %) zaznamenaly vedlejší a pomocné činnosti v dopravě, a to zejména v důsledku výrazného zvýšení tržeb za prodej zboží provozovaného některými významnými podniky jako vedlejší činnost. Tržby v silniční dopravě vzrostly o 8,1 %, což bylo nejvíce za posledních jedenáct čtvrtletí, v železniční dopravě, zejména díky výkonům nákladní přepravy, o 5,5 % a v letecké dopravě o 3,9 %.

Vývoj v odvětví spojů:

Sezónně očištěné tržby se v odvětví spojů mezičtvrtletně reálně zvýšily o 1,2 %. Trendová složka za stejné období vzrostla o 1,1 %, což bylo o 0,2 procentního bodu více, než činil průměr za poslední čtyři čtvrtletí.

Meziročně po očištění o sezónní a kalendářní vlivy vzrostly tržby o 5,0 % (po očištění o pracovní dny o 5,2 %), bez očištění se tržby zvýšily o 4,8 %.

Na meziročním růstu sezónně neočištěných tržeb ve spojích se z více než 85 % podílely telekomunikace (růst o 4,5 %). Jejich dynamika růstu byla v 1. čtvrtletí sice vyšší než v průměru za celý rok 2006, za úrovní roku 2005 však zaostala téměř o 5 %, což bylo způsobeno především nasycením a konsolidací telekomunikačního trhu. Poštovní služby po stagnaci zejména v druhé polovině roku 2004 a v roce 2005 potvrdily i ve sledovaném období obrat trendu započatý v 1. čtvrtletí 2006 (růst o 7,4 %).