Největší pojistné události neživotního pojištění v regionu střední a východní Evropy jsou spojeny s povodněmi a požáry

Generali PPF Holding (GPH) analyzoval u každé ze svých společností pět největších nahlášených pojistných událostí v neživotním pojištění od roku 2000 až do dnešního dne. Z analýzy vyplývá, že z hlediska počtu jsou nejčastěji velké individuální pojistné události spojeny s požárem (45 % ze všech případů), s povodněmi (16 %) a s pojištěním zákonné odpovědnosti z provozu motorových vozidel (16 %). Z hlediska objemu škod však škody největšího rozsahu způsobují povodně, na které bylo vyplaceno celkem 81,5 miliónů euro. Pojistné události spojené s požáry pak představovaly částku 50 miliónů euro. Povodně rovněž způsobily další rekord: nejvyšší pojistné plnění za škodu způsobenou povodněmi dosáhlo výše 48,5 miliónů euro. Likvidace je “okamžikem pravdy” každé pojišťovací společnosti. Společnosti Generali PPF Holdingu mají dlouholeté zkušenosti s tím, jak čelit velkým pojistným událostem, ke kterým každoročně dochází po celé střední a východní Evropě, a prokazují, že dovedou takové události zvládat rychle a efektivně.

Statistiky za posledních 15 let uvádějí alarmující čísla ohledně škod způsobených živelnými pohromami v celém regionu. V posledních 15 letech vyplatily pojišťovací společnosti například jen v České republice svým klientům za škody způsobené živelnými katastrofami více než 3,7 miliardy euro. Nejrozsáhlejší škody byly způsobeny povodněmi. Železniční společnosti jsou nuceny pozastavovat dopravu, dochází k poškození silnic a přerušování dodávek plynu a elektřiny. Navíc zemědělci přicházejí o svou úrodu a zvířata a mnoho lidí ztrácí své domovy a někteří dokonce i životy. Jen za tento rok způsobily živelné pohromy v České republice pojištěné škody za zhruba 244 miliónů euro a Česká pojišťovna vyplatila největší část z nich, téměř 86 miliónů euro.

V České republice, kde má skupina největší počet klientů, zvládá GPH vyřizování požadavků svých klientů velmi rychle. V případě drobných klientů je 95 % všech nároků vyplaceno do 5 dnů po obdržení posledního dokladu nebo informace potřebné k šetření. Dokonce i v případě velkých průmyslových ztrát netrvá vyplacení pojistného plnění déle než pár týdnů.

V roce 2010 postihly vážné povodně nejen Českou republiku, ale i další země střední a východní Evropy. Na jaře udeřily na území Maďarska silné deště doprovázené povodněmi, které způsobily závažné škody a donutily několik tisíc obyvatel k evakuaci. Podle zprávy Asociace maďarských pojišťoven bylo výsledkem více než 14.200 nahlášených pojistných událostí způsobených povodněmi. Z toho tamní Generali vyřídila přes 2.000 pojistných škod. Ve stejné době způsobily povodně na Slovensku sesuvy půdy a přerušily dopravu, způsobily smrt několika lidí a donutily tisíce obyvatel k evakuaci svých domovů. Nejpostiženější oblastí bylo východní Slovensko a jih středního Slovenska, kde bylo nahlášeno 42.300 pojistných událostí, z nichž 2.500 jich připadlo na pojišťovnu Generali.

Skutečnost, že povodně mohou způsobit rozsáhlé škody, není ničím novým. V roce 2002 poškodily povodně hotel v centru Prahy a výsledkem byla celkově největší pojistná škoda zaznamenaná v moderní historii společností GPH – 48,5 miliónů euro. Obdobně v roce 2009 zničily povodně v České republice silnice a mosty v Moravskoslezském kraji a způsobily celkovou škodu za 6 miliónů euro. Ve stejném roce byl v Bulharsku povodněmi vážně poškozen hotel stojící na mořském pobřeží. Výsledkem byla relativně malá škoda – půl miliónu euro.

Nejen povodně mají na svědomí velké pojistné škody. Pokud se v každé zemi podíváme právě na 5 největších pojistných událostí v neživotním pojištění, které jednotlivé společnosti GPH zaregistrovaly od roku 2000 do dneška, zjistíme, že požáry měly v rámci nich za následek škody v celkové částce 50 miliónů euro. Největší část z toho tvoří škody na majetku a následné přerušení provozu. Například požár českého průmyslového podniku vyrábějícího zdravotnický materiál způsobil škodu za 15,2 milionů euro. V Polsku zase „pouhá“ prasklina na keramické součástce v peci na tavení skla způsobila, že se roztavené sklo rozlilo po továrně, způsobilo požár a další rozsáhlé škody. Tato událost z roku 2007 měla za následek přerušení provozu na několik měsíců a škoda dosáhla 6,5 miliónů euro. V Rumunsku oheň poškodil v roce 2004 zásoby, zařízení a budovu továrny na výrobu příze, zapříčinil následné přerušení provozu a způsobil škodu za 4,2 miliónů euro.

Přírodní katastrofy, požáry,…  naštěstí k nim nedochází každý den. A klienti nehlásí pojistné události často, ovšem pokud k pojistné události dojde, je to příležitost pro pojišťovací společnosti jak splnit své sliby, které svým klientům daly, a vyplatit celé pojistné plnění, bez ohledu na částku. Likvidace je “okamžikem pravdy” pro každou pojišťovací společnost. Společnosti sdružené v Generali PPF Holdingu vědí, jak čelit velkým i malým škodám, ke kterým dochází každý rok v zemích střední a východní Evropy, a prokázaly, že jsou schopné tyté nároky rychle a účinně vyřešit.