Firemní platební karty představují jeden z nejpoužívanějších produktů firemního bankovnictví

Firemní platební karty používá 91 % velkých společností. Nejsilnějším motivem pro jejich využívání jsou jednoznačně služební cesty. Nabídku tuzemských bank v oblasti firemních karet hodnotí téměř všechny oslovené společnosti pozitivně. Rozsáhlé a komplexní pojištění, možnost volby individuálního čísla PIN či tvorba vlastního designu karet – to jsou jedny z vlastností, které by české firmy u platebních karet ocenily.

Cílem průzkumu, který realizovala společnost MasterCard mezi finančními řediteli nejvýznamnějších českých firem, bylo kromě pohledu na korporátní bankovnictví také zjistit, jaký mají tuzemské firmy postoj k firemním platebním kartám. Průzkum mimo jiného ukázal, jak a proč společnosti tento produkt používají, v čem vidí jeho největší přednosti a také to, jak jsou s nabídkou firemních karet na českém trhu spokojeny. Průzkum je součástí letošního ročníku prestižního ocenění MasterCard Firemní banka roku, které odráží kvalitu bankovních služeb poskytovaných podnikatelským subjektům.

Z realizovaného průzkumu vyplývá, že firemní platební karty používá 91 % významných českých společností. V porovnání s rokem 2006 se podíl společností používajících firemní karty zvýšil o 23 %. Z odpovědí dále vyplývá, že firemní platební karty jsou používány dlouhodobě. Téměř polovina respondentů (45 %) totiž uvedla, že firemní platební kartu používá jejich společnost 10 let. Čtvrtina respondentů uvedla dokonce období delší. O pozitivním vývoji segmentu firemních karet vypovídá také fakt, že 80 % společností, které karty zatím nepoužívají, v budoucnosti se zavedením tohoto produktu počítají.

„Podle průzkumu jsou nejsilnějším impulsem pro používání firemních platebních karet služební cesty. Tento důvod uvedlo 44 % respondentů. Dalšími významnými motivy pro používání tohoto produktu firemního bankovnictví je pohodlnost a operativnost při platbách za zboží a služby, omezení manipulace s hotovostí, větší bezpečnost, ale také zjednodušení vnitropodnikových finančních procesů či jistá forma standardu v reprezentaci při obchodních jednáních,“ uvedl Ján Čarný, generální ředitel MasterCard Europe pro Českou republiku, Slovensko a Ukrajinu.

I další z dotazů, tedy na co konkrétně jsou firemní karty nejčastěji využívány, hovoří ve prospěch služebních cest a s nimi spojených nákladů. Firemní platební karty jsou nejčastěji používány k úhradě ubytování, občerstvení, pohonných hmot, dálničních poplatků či taxislužby. U zahraničních služebních cest jde především o použití při placení letenek, letištních poplatků a nákladů spojených s reprezentací.

Nejrozšířenějším typem firemních platebních karet jsou karty debetní, které jsou využívány v 72 % společností. Debetní karty umožňují čerpat finanční prostředky pouze do výše disponibilního zůstatku a na rozdíl od karet kreditních neumožňují jejich držitelům čerpat úvěr.

„Z průzkumu dále vyplývá, že firemní platební karta není v dnešní době zdaleka jen výsadou a prestiží nejvyššího managementu. Firemní karty plní především svou funkčnost a k dispozici je mají z velkého dílu také lidé, kteří je potřebují k výkonu své práce, zaměstnanci, kteří hodně cestují či osoby zodpovědné za nákupy zboží,“ dodává Ján Čarný. „Dalším ze zajímavých zjištění průzkumu je také fakt, že by polovina dotázaných firem uvítala možnost určit si vlastní design firemní platební karty. Pod tímto personalizovaným designem si můžeme představit například umístění firemního loga na přední stranu karty.“

Stávající nabídku tuzemských bank v segmentu firemních karet hodnotila většina oslovených společností (89 %) pozitivně. Oproti roku 2006 se jedná o výrazný posun směrem k větší spokojenosti firem. Před dvěmi lety hodnotilo nabídku firemních karet jako velmi dobrou pouhých 6 % společností, v letošním roce udělilo toto nejlepší hodnocení téměř 40 %.

Respondenti průzkumu odpovídali také na to, jaké služby by jejich firemní karta měla ideálně nabízet. Naprostá většina dotázaných považuje za vlastnosti takovéto ideální karty především komplexní pojištění. Důraz byl kladen nejen na cestovní a úrazové pojištění, ale také na pojištění právní ochrany či pojištění proti ztrátě či krádeži. Mezi dalšími vlastnostmi se objevila například možnost volby vlastního PINu či požadavek, aby bylo nutné zadávat PIN při každém použití karty.

Realizovaný průzkum je součástí letošního ročníku prestižního ocenění MasterCard Firemní banka roku, které odráží kvalitu bankovních služeb poskytovaných podnikatelským subjektům. Toto ocenění je samostatnou kategorií v rámci žebříčku nejvýznamnějším firem v ČR, který každoročně vyhlašuje Sdružení CZECH TOP 100. O výsledcích rozhodují finanční ředitelé nejvýznamnějších firem a to jak podle vlastních zkušeností, tak podle materiálů, které k tomuto účelu poskytují jednotlivé banky.

Výsledky loňského ročníku MasterCard Firemní banka roku:

  1. místo: Komerční banka
  2. místo: ČSOB
  3. místo: Česká spořitelna