Nejlepší studentské společnosti z Čech bojovaly o postup do celonárodního finále

V Praze proběhlo první ze tří semifinálových kol soutěže pořádané mezinárodní vzdělávací organizací Junior Achievement a Raiffeisenbank o nejlepší českou středoškolskou studentskou firmu. Nejúspěšnější týmy se v celostátním finále utkají 15. června.

V soutěži každoročně prezentují své výrobky či služby společnosti, které studenti středních a vyšších odborných škol zakládají v rámci výuky praktických ekonomických předmětů Junior Achievement. V tomto školním roce vzniklo v České republice 118 takových studentských firem. Na základě výročních zpráv účastníků soutěže bylo do tří regionálních semifinále letošního 12. ročníku soutěže vybráno 27 studentských týmů.

Ve včerejším prvním semifinále se v pražském sídle Raiffeisenbank a. s., která je partnerem soutěže a dlouholetým významným partnerem Junior Achievement, představilo 8 nejzajímavějších studentských firem Čech. Do celostátního finále postoupily 4 z nich, a to:

  • PFP (Paper for Pleasure) Company, výrobce originálních přání z ručně zpracovaného papíru. Společnost byla založena při Odborné střední škole podnikatelské Kolín a v rámci svých aktivit zorganizovala také Mikulášské dopoledne pro děti z mateřských škol.
  • Studentská společnost ArtDekor z Gymnázia Stříbro si za svůj podnikatelský záměr zvolila výrobu uměleckých dekorativních kachlů z keramiky. Společnost své aktivity doplnila kulturně výchovnou akcí pro žáky základních škol zaměřenou na prevenci drog.
  • Studentská společnost JUMP for JOY při Masarykově obchodní akademii v Rakovníku podnikala v oblasti výroby šperků, organizace společenských her, vydávání časopisu a pořádání společenských akcí.
  • Pracovníci studentské firmy Satori ze Střední odborné školy a středního odborného učiliště Poděbradská v Pardubicích v rámci svého školního podnikání zajistili fotografování tříd a svým klientům – spolužákům nabídli různé typy fotografií v několika formátech a typech provedení.

V porotě letošního českého semifinále zasedli Čestmír Ondrůšek, ředitel divize podpora řízení Raiffeisenbank, Tomáš Kofroň, vedoucí PR týmu a tiskový mluvčí Raiffeisenbank, Pavlína Bolfová, ředitelka odboru komunikace a tisková mluvčí České národní banky a Jaromír Hořejší, ředitel úseku Corporate Finance KPMG Česká republika.

„Na soutěži oceňuji zejména možnost aplikovat teoretické poznatky v praxi. Studenti tak musí řešit praktické problémy a úskalí, které podnikání přináší. Jsem rád, že tato soutěž má každým rokem stoupající úroveň a umožňuje tak připravit budoucí podnikatele na jejich roli,“ uvedl Čestmír Ondrůšek.

Porotci poskytli soutěžním týmům po shlédnutí jejich prezentací konkrétní zpětnou vazbu. Zaměřili se zejména na formu a strukturu prezentace, způsob komunikace, soustředění se na výkon a odhad a zhodnocení vlastních schopností. Hlavními kritérii hodnocení jednotlivých studentských společností byl předmět činnosti, kreativita, schopnost týmové práce a řešení problémů, porota přihlížela také ke kvalitě výroční zprávy.

„Možnost vyzkoušet si podnikání na vlastní kůži je zkušenost k nezaplacení a studentům přináší víc než hodiny teorie. Ukázalo se, že vlastní podnikání a cíle, které si stanovili, všichni studenti zvládli,“ shrnuje své dojmy ze soutěže Pavlína Bolfová. „Velké rozdíly mezi jednotlivými týmy ale byly v prezentačních dovednostech při představování výsledků, což je zřejmě oblast, která si zaslouží více pozornosti i ze strany kantorů.“

Další kola semifinále soutěže o nejlepší studentskou společnost proběhnou 31. 5. 2006 v Ostravě a 5. 6. 2006 v Brně. Nejlepší studentské firmy regionů se potom utkají v celonárodním finále, které se uskuteční 15. 6. 2006 v Praze.