Načas jelo v prvním čtvrtletí přes 90 % vlaků Českých drah

České dráhy plní grafikon na více než 90 %, a to i přes intenzivní stavební činnost, kterou Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) opět zahájila s příchodem března. Z 213 tisíc vlaků vypravených v březnu jich do cílové stanice dojelo 194 tisíc včas, což odpovídá plnění grafikonu na 91,1 %. V únoru a v lednu 2008 byla včasnost osobní dopravy skoro 95 %.

Z celkového počtu 631 538 vlaků osobní dopravy vypravených v I. čtvrtletí 2008 jich včas dojelo 591 047, tedy 93,6 %. Nejčastější příčinou zpoždění jsou mimořádné události. Jde především o střety na přejezdech, kde řidiči nerespektují výstražné zařízení a vjedou pod vlak, sebevrahy, kteří ukončí svůj život dobrovolně pod koly vlaku, ale také dopady počasí (větrné smrště, lokální záplavy …) nebo zásahy policistů a lékařů přímo ve vlacích.

Další významnou položkou jsou výluky SŽDC nebo závady dopravní cesty, např. porucha výhybky, porucha zabezpečovacího zařízení, trakčního vedení a podobně. Aktuálně se staví na nádražích v Kolíně, Břeclavi, Českých Budějovicích, Ústí nad Labem, Brně-Horních Heršpicích, v pražském uzlu i na důležitých koridorových tratích mezi Prahou a Benešovem, Táborem a Veselím nad Lužnicí, Olomoucí a Zábřehem na Moravě, Třincem a Čadcou (ŽSR) nebo v Praze v úseku Libeň – Běchovice. V těchto místech vznikají zpoždění nejčastěji.

„I když jsme při přípravě jízdního řádu plánovanou výlukovou činnost zohlednili, někdy stačí drobná nepředvídaná mimořádnost, jako je závada na provozovaných kolejích nebo na vozidlech, a zpoždění už se nedá zabránit,“ vysvětluje Miroslav Jasenčák, ředitel Odboru řízení provozu a organizování drážní dopravy Českých drah. „Převážná většina zpoždění dálkových vlaků přitom vzniká kvůli vnějším vlivům, které České dráhy nemohou ovlivnit.“

Plnění grafikonu v měsíci březnu významně ovlivnila také vichřice „Emma“, která se republikou prohnala na začátku března. Kvůli větru a spadaným stromům se zpozdilo během dvou dnů 810 vlaků a dalších 215 spojů byly České dráhy nuceny zcela odřeknout.

Z analýz dále vyplývá, že zhruba 11 % zpoždění rychlíků a vlaků vyšší kvality způsobilo čekání na přípojný vlak.