Asociace občanských poraden: Na počátku výhodný nákup na splátky, na konci zásah exekutora

„Na splácení používám měsíční výběry z kreditních karet splátkových společností, na kterých jsem již zadlužená. Takže dluhy sice splácím, ale z půjček. Splácím a vybírám, pořád dokola. Ten bludný kruh není k zastavení,“ sděluje v občanské poradně starší žena. Zní to sice paradoxně, ale zoufalá žena není ještě v tragické situaci. Rozhodla se totiž řešit problém dlužní spirály ještě před příchodem exekutora. Ne ovšem každý ví, že se lze z bludného kruhu dluhů vyvléci.

„Média nejvíce věnují pozornost dluhům způsobených rychlými půjčkami, proto si málokdo uvědomuje, že i nákup na splátky může být finančním rizikem,“ uvedl ředitel Asociace občanských poraden (AOP) Hynek Kalvoda. Dle ředitele AOP Češi ztratili zábrany žít na dluh a podlehli dojmu, že mít dluh je normální. „Nabídka finančních a bankovních služeb předešla posílení mediální a finanční gramotnosti. Češi jsou povzbuzeni pozitivními ekonomickými zprávami, neuvědomují si ovšem, že k finanční krizi jednotlivce může dojít, aniž by krachovaly velké podniky a lidé hromadně přicházeli o práci,“ dodává Hynek Kalvoda a doplňuje: „lidé si zkrátka pletou spotřební zadlužení s investičním zadlužením. Člověk by si měl spočítat, že po odečtení všech životních nákladů a půjček by mu mělo zbýt ještě 20 % počátečních prostředků. V jiném případě by se měl maximálně soustředit na výdajovou část rodinného rozpočtu,“ doplňuje Hynek Kalvoda.

Nákup na splátky jsou stejně populární jako rychlé půjčky. Lidé si mohou vybrat mezi dostupnějším a rychlejším úvěrem nebankovních společností, nebo spotřebitelským úvěrem od bank; vyřízení bankovního úvěru trvá déle, ale je levnější. Občané by si měli taktéž dát pozor i na společnost, která spotřebitelský úvěr zprostředkovává. Často inzerovaných 10 % při nákupu a dalších deset splátek neznamená, že zákazník zaplatí pouze 10 % navíc. Některé společnosti si účtují částky za vedení spotřebitelského úvěru a vysoce zpoplatňují zpožděné platby. Každý by si proto měl veškeré smlouvy před podpisem přečíst a seznámit se se sankcemi. Pro klienta je vždy lepší, pokud před věřitelem nic neskrývá a neschopnost hradit splátky včas oznámí. „Dle zkušenosti našich poradců věřitelé pozitivně vnímají, když klient svou situaci řeší aktivně. Řešení dluhů prostřednictvím občanských poraden je pro věřitele jasným signálem, že klient má zájem dluhy splácet. Věřitelé jsou pak mnohem smířlivější se s klientem dohodnout. Odklady splátek jsou sice vždy spojené s finančními náklady, ale plánovité řešení dluhové situace je nakonec lepší než úhrada splátek dalšími dluhy a v horším případě návštěvou exekutora,“ objasňuje Hynek Kalvoda.

Projekt Spotřební poradenství je financován Ministerstvem průmyslu a obchodu.