Na Generálním ředitelství Českých drah skončil personální audit

Společnost BNV consulting ukončila personální audit na Generálním ředitelství Českých drah, který si na jaře objednalo nové vedení firmy. Téměř 5 měsíců auditoři analyzovali organizační strukturu, nastavení pracovních postupů i efektivitu a kvalitu práce jednotlivých zaměstnanců. Výsledkem bude řada změn ve fungování Generálního ředitelství a snížení počtu pracovních míst.

Základním důvodem, proč jsme audit prováděli, bylo zefektivnit práci generálního ředitelství. Je to vlastně další logický krok v restrukturalizaci společnosti, která probíhá už několik let, vysvětluje důvody auditu náměstek generálního ředitele ČD pro personální záležitosti Milan Ruttner. Tím, že odstraníme duplicitní činnosti a lépe nastavíme některé procesy, zároveň ušetříme stovky milionů ročně. Bohužel, neobejde se to bez propouštění, na Generálním ředitelství postupně zanikne 316 pracovních míst. Naším dalším úkolem je zavést takové procesy, které budou průběžně vyhodnocovat efektivitu naší práce, abychom takto razantním krokům do budoucna předešli.

Některé pozice nejsou aktuálně obsazené a další zaměstnanci budou převedeni na jiná místa. Propouštění se proto bezprostředně týká jen asi stovky převážně úřednických míst. Budeme se samozřejmě snažit lidem pomoci v této nelehké životní situaci. Zřídíme pro ně informační centrum, kde jim odborný konzultant poradí, jak se zorientovat na trhu práce a co je potřeba udělat pro úspěšné hledání nové zaměstnání. Všichni dotčení kolegové zároveň dostanou brožuru se základními informacemi a každému, kdo o to projeví zájem, umožníme absolvování individuálního tréninkového programu, dodává Milan Ruttner. Na informačním centru budou k dispozici počítače s připojením na internet pro hledání pracovních nabídek, telefony pro volání na úřady práce, přítomný odborník lidem poradí se sestavením profesního životopisu a může s nimi vyzkoušet přijímací pohovor nanečisto. Připravený bude také psycholog. Centrum bude fungovat 3 – 4 měsíce dle potřeby.

Lidé, kteří mají méně než 5 let do důchodu, a šance na jejich uplatnění je proto nízká, budou podle nařízení vlády č. 370/2007 zařazeni do doprovodného sociálního programu a kromě odstupného jim bude ze státního rozpočtu vyplacen další příspěvek na překlenutí této doby. Ostatním bude vyplaceno příslušné odstupné podle kolektivní smlouvy.

Počítáme s tím, že počet zaměstnanců Generálního ředitelství bude průběžně klesat i v příštích letech. To už ale půjde o přirozené odchody, třeba do penze, uzavírá ředitelka personálního odboru Michaela Klieglová.

V současné době pracuje pro Generálním ředitelství Českých drah přes 1 500 lidí v 53 městech po celé republice. Z větší části jde o úřednické profese (pracovníci řídící, koncepční, metodičtí a kontrolující), kterých se redukce stavů dotkne nejvíce. Prakticky vůbec se nebude propouštět mezi dispečery nebo telefonisty.