Na balastu na realitním trhu prodělávají kupující i prodávající

Až deset procent z ceny stojí prodávající neochota uzavřít s realitní kanceláří exkluzivní smlouvu. Rozhodně totiž neplatí, že čím více realitek nemovitost inzeruje, tím rychleji a za vyšší cenu se objekt prodá. Biti jsou i kupující – kancelář může jen obtížně zaručit, že se obchod skutečně uskuteční. Zmatky a nejasnosti na realitním trhu se tím jen stupňují.

PRAHA, 14. října 2004 – Velké realitní kanceláře napříč trhem se shodují, že tuzemský realitní trh potřebuje změnu. Díky neprofesionalitě některých makléřů například odmítají prodávající i kupující řadu bezpečnostních opatření – zdají se jim podezřelé a příliš zavazující. Typickým příkladem jsou exkluzivní či rezervační smlouvy, garance uvolnění bytu, skládání rezervačních poplatků, osobní prohlídky makléřů před samotnou inzercí nemovitosti, či neochota poskytnout kanceláři potřebnou dokumentaci k bytu.

Před pěti až sedmi lety se přes exkluzivní smlouvy realizovalo až 80 procent obchodů. Dnes je to jen dvacet procent. Prodávající se tím ovšem výrazně poškozují. Cena jde dolů až o deset procent a v průměru o šest týdnů se natahuje doba prodeje. Mnoho realitních kanceláří totiž nemovitost inzeruje pod schválenou cenou a kupující si pak z 15 inzerátů na tutéž nemovitost vybere ten nejlevnější. Oni pak přesvědčí majitele, že za vyšší cenu prodat nejde, uvedl majitel realitní kanceláře Palladium Reality Petr Wimmer.

Exkluzivní smlouvy prodávajícím garantují cenu a znemožní kupujícím smlouvat. Mimo jiné zakotví i dobu na vystěhování bytu a zajištění náhradního bydlení nebo způsob předání peněz. Stejná rizika omezí i na straně kupujících: Jsou garantovány podmínky koupě – ať už jde o cenu nebo vystěhování prodávajícího. Jisté jsou také finanční postihy pro prodávajícího při porušení smlouvy. Nabídka nemovitosti přes exkluzivní smlouvy je přitom na západ od českých hranic jediný možný způsob prodeje.

Nutnost zbavit realitní trh podobných nešvarů potvrzují odborníci napříč trhem. Jedna nemovitost je tak nabízena deseti různými kancelářemi za deset různých cen. To způsobuje v očích případných zájemců nedůvěru. Taková nemovitost se stává zejména díky internetu zprofanovanou a svému vlastníkovi přináší pouze ztráty. Realitní kanceláře musejí svým potenciálním klientům vysvětlit, že dobře prodat jejich nemovitost vyžaduje vysoce odborný přístup, ke kterému ale potřebuje ze strany klientů důvěru, tedy ujištění o exkluzivním zastupování, potvrdil viceprezident Asociace realitních kanceláří a majitel karlovarské realitní kanceláře Recom Ivan Žikeš.

Odborníci ovšem připouštějí, že za zmatenou situaci mohou především neprofesionální kolegové. Bohužel realitní kanceláře mají v Česku nepříliš dobré renomé. Klienti si stále neuvědomují, že vhodným výběrem opravdu seriózní kanceláře si ušetří čas, minimalizují rizika a že prodeji nemovitostí by se měli věnovat pravdu profesionálové. Dneska totiž v této branži může dělat prakticky kdokoli: Stačí jen živnostenský list – předchozí zkušenosti nikdo nepožaduje, shrnul majitel realitní kanceláře Palladium Reality Petr Wimmer.

Exkluzivní smlouvy nejsou podle makléřů dobře prezentovány. Často se mylně považují za nástroj zajišťující makléři vítězství nad ostatními. A to bez ohledu na pozitiva pro prodávajícího či kupujícího. Exkluzivita navíc podporuje plný servis makléře pro obě strany. Vyhodnocení nabídky, správné stanovení ceny a vhodný způsob prezentace znamená především bezpečnost a efektivní transakci.