Motivovat a zároveň šetřit? Jde to vůbec skloubit?

Z dat Českého statistického úřadu vyplývá: čistý příjem průměrné české rodiny je 26 042 Kč. Z této částky je průměrně vydáváno 87 % na jídlo, ošacení, dopravu, obuv, ubytování, energii, poplatky atd. Společnost Sodexo, specialista na zaměstnanecké benefity, dokáže více než třetinu výdajů domácnosti pokrýt poukázkami s daňovým zvýhodněním pro zaměstnance i zaměstnavatele.

V Sodexo jsme se vždy maximálně snažili vycházet vstříc potřebám trhu. Pracovní trh je čím dál náročnější, a proto rozšiřujeme portfolio svých služeb tak, abychom firmám dokázali nabídnout co nejširší spektrum motivačních nástrojů, ideálně takových, které navíc fungují jako nástroj daňové optimalizace, tedy šetří peníze zaměstnavatele. Takové nástroje by měly zaměstnanci umožňovat využití služeb, které by jinak musely být hrazeny ze mzdy, tedy z daněných příjmů. Více než třetinu průměrných výdajů české rodiny lze pokrýt poukázkami, říká Miroslav Sedlák, generální ředitel společnosti Sodexo.

Z dlouhodobého hlediska je u zaměstnavatelů cítit výrazný posun, co se benefitových systémů týče. Dříve naši zákazníci měli zájem o dodání jednoho či dvou druhů našich poukázek, dnes převažuje zájem o komplexní motivační systémy využívající celého portfolia benefitů, popisuje historický vývoj Tomáš Kopřiva, marketingový ředitel Sodexo a dodává: Obzvlášť krize a s ní spojený tlak na minimalizaci a především efektivitu výdajů přinesla nový impuls ve vnímání daňově zvýhodněných motivačních nástrojů. Benefity jsou dnes pro mnohé firmy cestou, jak dostát oběma pilířům protikrizových opatření – ušetřit a zároveň nadále efektivně motivovat.

Tabulka zachycuje, jak snadno jde skloubit efektivní nástroje motivace se snahou minimalizovat nákladové břemeno. Poukázky pro volný čas dokáží zaměstnanci poskytnout stejnou hodnotu s nižšími náklady zaměstnavatele. „Podobně, ovšem ještě výhodněji to funguje v případě dalších benefitů, které Sodexo nabízí. Jak stravenky, tak i příspěvky na penzijní připojištění kombinují zvýhodnění na straně zaměstnavatele i zaměstnance a jsou tedy ještě atraktivnější“, dodává Tomáš Kopřiva.

Význam benefitů potvrzují manažeři

Podle průzkumu společnosti Sodexo uskutečněného mezi 344 manažery se 75 % firem v ČR nechystá v rámci protikrizových opatření rušit zaměstnanecké benefity, dalších 12 % naopak hodlá výhody navyšovat. Zaměstnanecké benefity tak potvrzují svůj význam při motivaci.

Další krok v benefitech – benefitová samoobsluha Cafeteria

Dalším krokem ve vývoji, který započal poukázkou Gastro Tur v roce 1994, bylo nedávné představení Cafeterie mojeBenefity.cz. Jde o benefitovou samoobsluhu v prostředí webu, kde si zaměstnanec vybere právě tu výhodu, která vyhovuje přesně jeho osobním preferencím. A nemusí se zdaleka jednat jen o poukázky Sodexo, ale také zboží či výhody poskytované přímo zaměstnavatelem, jako je dovolená navíc, zdravotní volno či mnoho dalšího. Systém mojeBenefity.cz umožní pokrytí maximálně širokého spektra potřeb zaměstnanců, a to bez ohledu na daňovou podporu státu. Navíc umožňuje zaměstnavateli přesně řídit a efektivně poskytovat výhody pro své zaměstnance s výrazným snížením administrativy a nákladů.