Moderní design proniká také na český trh platebních karet

Tuzemští vydavatelé platebních karet hledají nové nástroje, kterými se snaží oslovit stávající i potenciální držitele karet. Jedním z takových nástrojů se nepochybně stává také kreativní, atypický design karet. Od personalizace platebních karet se tak český trh může záhy posunout také ke kartám, které svítí ve tmě nebo které nesou vůni čerstvě pražené kávy. Díky moderním technologiím se můžeme dočkat také platebních karet v podobě klíčenky či karty zabudované v hodinkách.

Počet vydaných platebních karet přesahuje v České republice dle expertních odhadů hranici 9 milionů a nedělí nás mnoho od chvíle, kdy na každého Čecha bude připadat jedna platební karta. Tyto údaje hovoří nejen o blížící se nasycenosti českého trhu, ale také o jeho vyspělosti. Jednotlivé tuzemské banky společně s karetními asociacemi začínají hledat nové cesty, jak oslovit potenciální i stávající držitele platebních karet a otvírají tak český trh novinkám ze zahraničí.

Personalizace platebních karet

Jednou z posledních vlaštovek, která se rozšířila v České republice v souvislosti s designy platebních karet, je možnost jejich personalizace dle požadavků držitele. Personalizace platebních karet, neboli také card customization, se stává stále důležitějším marketingovým nástrojem jednotlivých bank. Banka dává držiteli možnost spoluvytvářet vzhled své platební karty a odlišit se tím od ostatních. Tento způsob zpestření své nabídky zvolily v letošním roce například Komerční banka či ČSOB.

V praxi je velmi časté, že držitel karty použije některou z fotografií svých blízkých, nejčastěji rodiče s dětmi či dítě/děti samotné, pejska či jiného domácího mazlíčka, zachycený nezapomenutelný zážitek z dovolené nebo se na kartě pochlubí svým hobby. Karta se tak stává nástrojem vyjádření vlastní identity v dnešní uspěchané době a komunikačně vyspělé společnosti.

„Karty se stále více stávají vyjádřením životního stylu a módním doplňkem držitele karty. Stále více klientů se chce odlišovat a požaduje jinou platební kartu než tu, kterou má každý. ´Moje oblíbená fotka na kartě´ je tak dalším z důkazů zkvalitňování vztahů mezi vydavateli karet a klienty,“ řekl Ján Čarný, generální ředitel společnosti MasterCard Europe pro Českou republiku, Slovensko a Ukrajinu.

„Mnoho bank využívá možnost vydávání karet s atypickým designem také jako důkaz toho, že se jedná o moderní, dynamickou a kreativní banku, která svým klientům nabízí stále něco nového,“ dodal Ján Čarný.

Je nutné podotknout, že pokud držitel karty využije tuto možnost k umístění své vlastní fotografie na přední stranu karty, funguje jeho fotografie zároveň jako dodatečný ochranný prvek při běžném používání karty. Obchodníci přijímající platební karty tak mohou lépe identifikovat jejich držitele. Fotografie držitele karty na přední straně patří například k tradiční nabídce karet MasterCard, které vydává Citibank.

Vlastní design platebních karet mohou využít i jednotlivé firmy

Mohlo by se zdát, že je personalizace platebních karet určena jen retailovým klientům bank, kteří si mohou na svou kartu dát například fotografii dle svého výběru. Personalizace platebních karet je však významným nástrojem také pro firemní klientelu, tedy pro držitele firemních platebních karet. Není výjimkou, že se na takových kartách objevuje logo dané firmy, fotografie typického výrobku či symbol obchodní činnosti společnosti. Personalizace firemních platebních karet dává firmě nejen možnost dostatečně se odlišit od konkurence, ale je nepochybně zároveň určitou formou reklamy a nástrojem formování vztahu mezi zaměstnanci a zaměstnavatelem.

Můžeme však čekat mnohem více

To, že se design platebních karet nezastaví u jejich personalizace, potvrzují zkušenosti ze zahraničí, například ze Spojených států nebo Austrálie. Jednotliví vydavatelé platebních karet již mnoho let bojují o přízeň svých klientů a design platebních karet se stává v jejich boji stále častějším nástrojem.

Kromě karet s fotografiemi krajin, zvířat či samotných klientů, existují také karty se speciálním designem pro ženy nebo pro děti či průhledné karty. Výjimkou nejsou ani karty MasterCard, které svítí ve tmě nebo karty, jejichž celý povrch má podobu hologramu. Zajímavostí jsou rovněž platební karty, které nesou vůni pomerančů, růží, čerstvě upražené kávy či právě posekané trávy.

Platební karty se staly součástí našeho života, mohou vyjadřovat osobnost nebo osobitost klienta a jsou také užitným uměním a sběratelským předmětem. Není proto překvapující, že se začátkem tohoto století začaly objevovat i platební karty, které se již nedrží „klasického“ tvaru. A to od zaobleného rohu karty, přes plast vykrojený přesně podle tvaru obrazu, který je na její přední straně, až po platební kartu v podobě přívěšku na klíče. Příkladem takové karty je například MasterCard Side Card.

Platební karta

Bezkontaktní platební technologie MasterCard PayPass, která umožňuje provedení platební transakce pouhým přiložením karty ke speciální čtečce, posouvá design platebních karet ještě mnohem dále. Jelikož není potřeba zasouvat platební kartu do terminálu, tak může být zabudována například v mobilním telefonu nebo v hodinkách.