Ministerstvo financí pokračuje ve zlepšování podmínek pro klienty bank

Ministerstvo financí bankám působícím na českém trhu rozeslalo konzultační dokument s 88 otázkami. "Jde o pokračování naší snahy zlepšovat postavení klientů bank. Navazujeme na úspěšné první kolo diskusí, které vedlo u řady bank ke snížení poplatků a k příslibům dalších změn," říká 1. místopředseda vlády a ministr financí Bohuslav Sobotka.

V průběhu července se intenzivně scházela Expertní skupina Ministerstva financí pro bankovnictví, na jejíž práci se vedle MF podíleli i odborníci spotřebitelských organizací a Česká bankovní asociace (ČBA). Výsledkem diskusí byla dohoda, podle které by měla ČBA připravit jednotnou terminologii základních bankovních produktů, zajistit přístupnost ceníků a jejich společnou databázi pro jednodušší srovnání podmínek různých bank a navrhnout Kodex práv klientů. O řadě témat ale odmítla ČBA diskutovat a proto se obracíme na jednotlivé banky. I když je ČBA našim přirozeným partnerem, jednání s členskými bankami ukázala, že některé z nich jsou připraveny výrazně zlepšit postavení svých klientů a nabídnout jim lepší podmínky. Chceme si tuto ochotu ověřit i u dalších bank, vysvětluje smysl konzultačního dokumentu náměstek ministra financí Tomáš Prouza.

Odpovědi na otázky v konzultačním dokumentu budou sloužit jako podklad pro přípravu konečné zprávy Ministerstva financí o bankovním sektoru Vládě České republiky a pro přípravu jednotlivých změn, které Ministerstvo financí předloží v polovině září. Budou-li banky ochotny domluvit se na dodržování a prosazování společných pravidel, dáme přednost samoregulačním opatřením, jinak připravíme a parlamentu ještě na podzim předložíme legislativní řešení, dodává Bohuslav Sobotka.