Ministerstvo financí hazarduje s důvěryhodností v bankovní sektor

Důvěryhodnost je klíčovou podmínkou fungování zdravého bankovního sektoru. Zdravý bankovní sektor je zase podmínkou fungování ekonomiky. Česká republika je zřejmě jedinou demokracií na světě, kde ministerstvo financí hazarduje s důvěryhodností v bankovní sektor. Svědčí o tom prohlášení Ministerstva financí ČR z dnešního dne, která na základě nepodložených tvrzení z velké části podrývají důvěryhodnost bank. České spořitelně není zřejmé, z čeho vychází dnešní tvrzení náměstka ministra financí Tomáše Prouzy o snižování poptávky klientů po moderních službách a o pošramocené pověsti bank.

Česká spořitelna nezaznamenala pokles poptávky po moderních produktech: správa aktiv, telefonní a internetové bankovnictví, kreditní karty, spotřebitelské úvěry, hypotéky, úvěry pro malé a střední podnikatele či stále oblíbenější balíčky produktů zaznamenávají každoročně doložitelný růst počtu klientů v řádech procent či dokonce desítek procent.

Počet klientů bank rok od roku roste (jen sporožirových účtů České spořitelny přibylo za 1. čtvrtletí 2005 přes 10,000) a roste i průměrný počet produktů, které klient u naší banky využívá. Index spokojenosti klientů České spořitelny přesáhl ve 2. čtvrtletí 2005 výši 89 bodů. Dostal se tak na úroveň, jaká je běžná v bankách v EU. Tyto údaje o spokojenosti klientů vycházejí z odpovědí klientů dotazovaných v rámci vzorku mimo jiné několikanásobně většího, než je 200 námětů citovaných Ministerstvem financí ČR a zpracovaných profesionální a nezávislou agenturou. Česká spořitelna pracuje na tom, aby spokojenost klientů dále rostla.

Česká spořitelna vítá avizovaný začátek diskuse bankovního sektoru, zástupců spotřebitelů a regulátorů. Záměr učinit bankovnictví transparentnějším a posílit práva klientů deklarovala Česká spořitelna již 2. června 2005. Sama také vyzvala Ministerstvo financí ČR k tomu, aby učinilo kroky k zahájení odborné debaty pod vedením ministerstva a za účasti zástupců bank, klientských skupin, Antimonopolního úřadu, případně i Finančního arbitra. Antimonopolní úřad však následně prohlásil, že jakékoli společné jednání bank může vnímat jako porušení Zákona o hospodářské soutěži. Tím si sám stát vytvořil začarovaný kruh. Jedinou cestou ven a úkolem Ministerstva financí ČR tedy je přivést ke společnému jednacímu stolu i Antimonopolní úřad. Jak jinak chce Ministerstvo financí ČR dosáhnout debaty mezi bankami a zároveň všechny zúčastněné nevystavit riziku nepříjemností ze strany Antimonopolní­ho úřadu?

Klára Gajdušková
tisková mluvčí České spořitelny, a.s.