Která města v naší zemi mají nejvíce a nejméně bezpečné silnice?

Česká pojišťovna již pátým rokem monitoruje bezpečnost 13 krajských a 59 okresních měst naší republiky v rámci projektu ČP Index bezpečnosti. Letošní pololetní odečet přinesl v kategorii okresních měst velmi pozitivní rekord. Zatímco v uplynulých letech na nejvyšší index a tedy i nejvyšší míru bezpečnosti dosáhla tři, maximálně čtyři města, tentokrát jich bylo 11. Mezi nimi byly i Rokycany, které si drží „čisté“ konto již tři roky, dvakrát se na špici objevily také Rakovník či Tachov.

Pololetní výsledky ČP Indexu bezpečnosti se podstatě shodují se statistikou České kanceláře pojistitelů, která podobně pozitivně zaznamenala pokles nehod s těžkým zraněním a úmrtím, a to o 9 %. Naproti tomu však došlo k nárůstu ostatních nehod. Podle údajů České kanceláře pojistitelů za první polovinu letošního roku bylo pojišťovnám hlášeno zhruba o 5 % více nehod než za stejné období roku 2008. Rok od roku se také zvyšují finanční objemy způsobených škod, takže i přes aktuálně lepší výsledky není mnoho důvodů k radosti.

Jak si v ČP Indexu vedla krajská města?

V kategorii krajských měst je po polovině roku 2009 v čele Zlín, následován Jihlavou a Karlovými Vary. Zlín i Jihlava si oproti minulosti polepšily, zatímco Karlovy Vary zaujímaly i v předchozím hodnocení medailový post. Na druhé straně žebříčku jsou nyní Praha, Ústí nad Labem a České Budějovice. Praha si o čtyři příčky pohoršila, Ústí nad Labem si naopak o 3 polepšilo a Českým Budějovicím stejně jako na konci loňského roku zůstal „černý Petr“. Ve srovnání s koncem roku 2008 největší zlepšení zaznamenaly kromě Zlína a Jihlavy také Hradec Králové a Brno, naopak největší zhoršení si připsaly Pardubice, Ostrava a Ústí nad Labem.

Jedenáctka okresních měst bez záznamu

V kategorii okresních měst zůstává v 1. pololetí 2009 v čele úctyhodných 11 měst bez záznamu v oblasti nehod s usmrcením nebo těžkým zraněním: Rokycany – byly bez záznamu i v uplynulých letech, dále Nymburk, Rakovník, Jindřichův Hradec, Prachatice, Domažlice, Cheb, Tachov, Rychnov nad Kněžnou, Hodonín a Nový Jičín. Na druhém konci žebříčku jsou Blansko, Ústí nad Orlicí a Klatovy. Zatímco Klatovy a Blansko patří k městům s největším zhoršením, u Klatov je to dokonce téměř z čela – z 2. místa na poslední, Ústí nad Orlicí setrvává na konci žebříčku již od minulého hodnocení. Ve srovnání s koncem roku 2008 největší zlepšení zaznamenaly Hodonín (pořadí 2008 – 57.) Nymburk, (56), Tábor (49), Rychnov nad Kněžnou (42), Rakovník (35), Domažlice (34) a Cheb (32). Největší zhoršení zaznamenaly Klatovy (2008: 2), Benešov (9), Kutná Hora (7), Blansko (19) a Havlíčkův Brod (10).

Podle metodiky pro výpočet ČP indexu byl stanoven stav bezpečnosti na komunikacích krajských a okresních měst v ČR po 6 měsících roku 2009, který určuje průběžné umístění jednotlivých měst za 1. pololetí tohoto roku. ČP index vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě počtu usmrcených a těžce zraněných při nehodách v silničním provozu, a to se zvláštním důrazem na nehody zaviněné nepřiměřenou rychlostí v zastavěné oblasti těchto měst, vztaženému k počtu obyvatel daných měst. ČP index je vychází ze statistik dopravních nehod Policie ČR a je konstruován tak, že vyšší hodnota znamená vyšší bezpečnost, tedy nižší relativní počet usmrcených a těžce zraněných. V případě, že v některých městech nedošlo během sledovaného období k žádné takovéto události, je těmto městům přidělována maximální hodnota indexu 9999. Krajská a okresní města jsou hodnocena v samostatném pořadí. Kromě stavu za 1. pololetí 2009 je zde uvedeno pro srovnání s celkovým stavem za rok 2008.

Podporou bezpečnosti silničního provozu se Česká pojišťovna zabývá už několik let. Oceňuje zachránce lidských životů titulem Gentleman silnic, v současné době jich po našich silnicích jezdí už 56. Samolepkou usměvavého autíčka také odměňuje předpisově jezdící řidiče v rámci projektu „Jezdíme s úsměvem“, do něhož jsou společně s Policií ČR zapojeny také děti ze základních škol z celé republiky a známé tváře hokejistů či automobilových závodníků.

Se svými dopravně-bezpečnostními aktivitami se Česká pojišťovna připojila k Evropské chartě bezpečnosti silničního provozu. Tato iniciativa Evropské komise si klade za cíl snížit do roku 2010 počet obětí dopravních nehod na polovinu. V zemích Evropské unie evidují ročně zhruba 40 tisíc obětí silničních havárií.