Maximální fotografie 2006

Už třetí ročník výstavy MAXIMÁLNÍ FOTOGRAFIE (21.6.-10.9.) uvítá v létě areál Pražského hradu. Originální výstavní projekt, instalovaný v jižních hradních zahradách, opět vychází ze sbírky PPF, zaměřenou na současnou českou fotografii. Projekt tentokrát představí cyklus New York – Pompeje fotografa Jana Lukase: unikátní soubor jednadevadesátiletého klasika je v tomto rozsahu vystaven v České republice poprvé. Výstava 26 velkoformátových zvětšenin, instalovaných v Rajské zahradě a v zahradě Na valech, probíhá už tradičně ve spolupráci se Správou Pražského hradu. Výstavu organizuje PPF ART společně s Agenturou SCHOK.

Vystavené fotografie jsou z cyklu čítající celkem 48 fotografií (24 párů) a jejich originály jsou uloženy ve sbírce PPF. Pompejské snímky vznikly většinou roku 1963. V 70. letech Jan Lukas doplňoval jejich protějšky na Manhattanu, tedy v prostředí, jež si oblíbil při první návštěvě roku 1964 do té míry, že se rozhodl stěhovat do zámoří nikoli za Amerikou, nýbrž za Manhattanem. Snímky nejsou sociální kritikou. „New York není Amerika, ale svět“ S oblibou cituje Jan Lukas Marka Twaina. „Když se po Manhattanu procházíte s foťákem, můžete najít obrázky, které mohou být stejně tak z Neapole, nebo Hong Kongu, jako z Tel-Avivu či San Juanu, nebo třeba z Kalkaty. V New Yorku můžete nalézt cokoli, stejně jako já nacházím na Manhattanu Pompeje.“

Z 24 párů černobílých a barevných snímků, které Jan Lukas vyfotografoval, jich v jižních zahradách Pražského hradu uvidíme 13.

Na koncepci výstavy spolupracoval opět architekt Michal Froněk (unikátní skleněné stojany s ocelovou podestou, vyráběnou technikou odlévání starých zbraní a děl, vznikly v atelieru Olgoj Chorchoj), autorem grafického designu výstavy, plánků prohlídky i plakátu je Aleš Najbrt.

Výstava, probíhající současně se Shakespearovskými slavnostmi od 21. června do 10. září, je k vidění každý den v Rajské zahradě a zahradě Na Valech, kde jsou k dispozici i plánky prohlídky s informacemi. Zahrady jsou v červnu a červenci otevřené od 10 do 21 hodin, v srpnu od 10 do 20 hodin a v září od 10 do 19 hodin. Vstup na výstavu je zdarma.

Jan Lukas

Jan Lukas se narodil v Českých Budějovicích v roce 1915, začal fotografovat již jako dvanáctiletý. Svět kolem sebe zachycoval nejen dokumentačně a reportážně, ale i s originálním výtvarným citem. Jeho tematická šíře tvorby sahá od krajinářských fotografií, přes reportážní až k portrétu a patří k zakladatelské tradici českých reportérů. Největší mistrovství prokázal ve fotografiích žánrových.Ve třicátých letech 20. stol. patřil k zakládající generaci českých fotoreportérů (s Karlem Hájkem či Václavem Jírů). V roce 1946 vydal pozoruhodnou publikaci Země a lidé, jeho kniha Moskva z roku 1963 byla zničena po intervenci sovětského velvyslance. V roce 1965 odešel do Spojených států.

Po získání amerického občanství v roce 1971 začal pracovat na cyklu Ostrované, v němž dokumentoval život na Manhattanu, v Jeruzalémě, tehdejším Západním Berlíně či na Tchajwanu. Už v roce 1968 představil v New Yorku svůj soubor Pražský deník 1938 – 1965, který patří k zásadním cyklům v kontextu české fotografie. K těm se řadí i cyklus New York – Pompeje.

Z Lukasovy rozsáhlé tvorby se bohužel zachovala jen část – jako člověk tajně opouštějící svou vlast propašoval do zahraničí jen část své práce a mnoho negativů, vzniklých před rokem 1965, se ztratilo: některé se po letech našly v Uměleckoprů­myslovém muzeu, největší část negativů z let 1930 – 1965 je však stále nezvěstná.

Pavel Lagner – slovo kurátora

MAXIMÁLNÍ FOTOGRAFIE představuje ojedinělý výstavní počin velkoplošně zvětšených fotografií. Poprvé byla uvedena na nádvořích i v zahradách Pražského hradu za obrovského zájmu návštěvníků ve třech letních měsících v roce 2004. Vystaveno bylo 27 fotografií různých autorů ze sbírky fotografií PPF. V květnu a červnu letošního roku byl tento 1. ročník uveden s velkým úspěchem v Karlových Varech.

V roce 2005 projekt pokračoval druhým ročníkem pod názvem Hrdinové z Albionu – Maximální fotografie: ten byl v souvislosti s 60. výročí ukončení 2. světové války věnován dílu jednoho autora – Ladislava Sitenského, významné a mimořádné osobnosti historie české fotografie, pamětníka a přímého účastníka bojů československých letců v Anglii. Výběr fotografií zohlednil téma a byl opět ze sbírky PPF.

„Cyklus New York-Pompeje sestává z dvojic černobílých a barevných snímků konfrontujících svět zaniklých Pompejí s nenablýskanými zákoutími New Yorku,“ Výsledkem je jedinečná kolekce fotografických dvojic, v níž se fascinujícím způsobem klene společný lidský prostor i čas. Jan Lukas oslavil loni devadesáté narozeniny a v oblasti dokumentární fotografie je právem považován za legendu. I proto mu chceme tímto způsobem vzdát hold“ uvádí Pavel Lagner.

„Skupina PPF se realizaci nevšedních kulturních projektů věnuje cíleně. Podpora české fotografie je dlouhodobým záměrem PPF, ať už je to pořádání výstav v Ateliéru Josefa Sudka, který PPF zachránila před zánikem, nebo projekt Maximální fotografie. Tyto i řada dalších kulturních akcí jsou tradiční součástí aktivit PPF.“