Společnost MasterCard „vydláždila“ londýnský most hotovostí

[Tisková zpráva] Společnost MasterCard u příležitosti uvedení bezkontaktní platební metody PayPass s rychlými a jednoduchými platbami typu „Tap & Go“ („přilož a jdi“) na britský trh vydláždila slavný londýnský most Millennium Bridge miliónem liber v drobných jako symbol cesty do budoucnosti bez hotovosti. Obyvatelé a návštěvníci Londýna, kteří se vydají přes „Mincový most“, se mohou rozloučit s minulostí a darovat nepohodlné drobné pro dobrý účel – charitativní organizaci „Coin Street“, která podporuje sociální bydlení a komunitní projekty v oblasti londýnské South Bank.

PayPass je nový rychlejší, bezpečnější a pohodlnější způsob placení za běžné denní nákupy do částky 10 liber (cca 400 Kč). Tuto jednoduchou bezkontaktní platební funkci, nahrazující platbu mincemi a malými bankovkami, si lze pořídit s jakoukoliv kartou MasterCard nebo Maestro. Placení tímto způsobem trvá méně než vteřinu – zákazník jednoduše přiloží svou kartu na speciální čtečku PayPass. Již tedy nebude nutné vkládat kartu do čtečky, zadávat PIN, podepisovat stvrzenku anebo hledat drobné.

Generální ředitel MasterCard pro severní Evropu John Bushby k tomu uvedl: „Spotřebitelé a maloobchodníci v ostatních částech Evropy, v USA a Asii si již zvykli na jednoduchost a bezpečnost bezkontaktní platební metody v místech, kde je důležitá rychlost. Ať už si budete ráno kupovat noviny, v poledne sendvič nebo večer lístek do kina, díky rychlému a jednoduchému způsobu placení budou vaše nákupy snazší než kdy předtím.“

Palec vzhůru pro bezkontaktní platební metodu

Podle výsledků nezávislého průzkumu organizace YouGov , jehož vypracování zadala společnost MasterCard, je právě nyní ta nejlepší doba pro přechod na bezkontaktní placení. Průzkum ukázal, že více než polovina (53 %) respondentů z Velké Británie vítá zavedení bezkontaktní platební metody u kreditních a debetních karet jako výrazné zjednodušení.

Další důležitá zjištění průzkumu:

  • Mladší respondenti rychleji přijímají změnu: 60 % respondentů mladších 25 let a téměř polovina (49 %) ve věku 25 až 34 let uvedla, že by používali svou debetní či kreditní kartu mnohem častěji než hotovost, kdyby byl k dispozici jednoduchý systém jako „Tap and Go“;
  • 38 % respondentů z řad britských spotřebitelů, kteří se zúčastnili průzkumu, očekává, že do pěti let budou používat hotovost k platbám za zboží a služby méně často než v současnosti (z těchto spotřebitelů bylo 43 % mužů a 41 % obyvatel Londýna);
  • Mezi nejčastěji uváděnými důvody, proč lidé nechtějí mít u sebe hotovost, je nebezpečí krádeže (34 %) a možnost ztráty (33 %). Krádeže se nejvíce bojí lidé z Londýna (37 %), nejméně pak spotřebitelé ze Skotska (24 %);
  • Každý šestý respondent (tj. 16 %) se „velmi často“ nebo „často“ rozhodne nekoupit si běžnou věc jako například noviny, sladkost, cigarety nebo sendvič jen proto, že nemá drobné a nechce měnit větší bankovku. Celosvětový fenomén

Vstupu bezkontaktních plateb do Velké Británie předcházel úspěšný zkušební provoz oceněné bezkontaktní platformy PayPass ve spolupráci s Royal Bank of Scotland Group v jejím edinburském sídle a v její londýnské pobočce a úspěšný pilotní provoz v řadě míst v Evropě. První program MasterCard PayPass v Evropě byl spuštěn ve spolupráci s Garanti Bank a významnými maloobchodníky v červnu roku 2006 v Turecku. Na jaře následujícího roku pak tato banka začala jako první nabízet náramkové hodiny s funkcí PayPass. V uplynulém roce se MasterCard podílel na třech pilotních projektech bezkontaktního placení ve Francii, z nichž jeden ověřoval možnost využití mobilní telefonů s touto funkcí. V současnosti společnost oznámila, že se ve spolupráci s Caja Madrid a více než dvěma sty maloobchodníky chystá spustit pilotní provoz systému PayPass ve Španělsku; další program by měl být spuštěn v Itálii, kde je jeho partnerem bankovní divize italské pošty Banco Posta.

„Technologie PayPass je natolik revoluční, že se s jejím zavedením počítá i v České republice. V současné době o případném zavedení jednáme individuálně s největšími českými bankami,“ řekl Ján Čarný, generální ředitel MasterCard Europe pro Českou republiku, Slovensko a Ukrajinu. „Banky mají o PayPass zájem a jsou ve fázi vyhodnocování možnosti implementace, takže skutečné zavedení bezkontaktní technologie je spíše jenom otázkou času,“ dodal Ján Čarný.

Do druhého pololetí roku 2007 bylo vydáno přes 16 miliónů karet PayPass a čtecí zařízení najdete ve více než 55 tisících nejrůznějších prodejních míst na celém světě, např. v provozovnách rychlého občerstvení McDonald’s, Burger King či Starbucks, samoobsluhách 7-Eleven, CVS a Duane Reed, nápojových automatech společnosti Coca-Cola Enterprises, newyorském metru a taxících či sportovních stadionech americké baseballové ligy MLB a ligy amerického fotbalu NFL. PayPass je v současné době ve zkušebním nebo běžném provozu v devatenácti zemích, např. ve Francii, Itálii, Švýcarsku, Španělsku, Kanadě, Jižní Koreji, Tchaj-wanu a USA.

Další informace o MasterCard PayPass a Maestro PayPass najdete na adrese www.mastercar­d.co.uk/paypas­s.