Malé a střední firmy letos již získaly od ČSOB financování v hodnotě více než 5 mld. Kč

Úvěrové portfolio ČSOB potvrzuje, že banka se aktivně snaží zjednodušit přístup malých a středních podniků (MSP) k financování. Jen od ledna do konce září letošního roku zvýšila ČSOB svou angažovanost vůči tomuto segmentu o téměř 2,5 mld. Kč. Jde o aktuální čerpání malých a středních firem z nasmlouvaného úvěrového rámce, který přesáhl 5 miliard Kč.

Specifickou pozornost živnostníkům a menším firmám s ročním obratem do 30 milionů Kč dokresluje zhruba 400 nových úvěrů, jež ČSOB měsíc co měsíc poskytuje. Úvěrová angažovanost ČSOB vůči nim, jakožto jednomu ze subsegmentů MSP, se tak od ledna 2003 měsíčně zvyšovala o více než 5% a za devět měsíců roku stoupla přibližně o 1,3 miliardy Kč.

Úvěrové prostředky čerpají živnostníci, malé a střední firmy jak prostřednictvím kontokorentních úvěrů („ČSOB Povolené přečerpání účtu““), tak ve formě „ČSOB – Malého investičního úvěru“. Ten je v obchodní nabídce ČSOB nově od letošního května. Průměrná sazba dosud čerpaných Malých investičních úvěrů se pohybuje pod deseti procenty a průměrná splatnost 4 roky.

Živnostníci a firmy s ročním obratem do 30 milionů Kč, se kromě Prahy nejčastěji ucházejí o úvěry ČSOB na Ostravsku, kde pobočkám vzrostla angažovanost o bezmála 268 milionů Kč a na jižní Moravě, kde regionální pobočka Brno hlásí nárůst angažovanosti vůči MSP o 251 milionů Kč. Průměrná výše úvěrové angažovanosti, na Ostravsku 479 tisíc Kč a na jižní Moravě 485 tisíc Kč, svědčí o tom, že ČSOB firemní bankéři ČSOB pozorně vnímají potřeby zejména živnostníků a malých, často rodinných firem.

Na využívání úvěrových produktů ČSOB určených MSP si začínají zvykat také klienti Poštovní spořitelny, kteří od počátku roku čerpají bezmála 9,5 milionu Kč. ČSOB také stojí v čele dialogu České bankovní asociace (ČBA) s Ministerstvem průmyslu a obchodu, jejímž cílem je sestavit definici segmentu MSP a navrhnout soubor statistik, jak by například Český statistický úřad mohl přesněji vyhodnocovat skutečnáý podíl malého a středního podnikání na výkonu ekonomiky, na plnění daňové kvóty, na zaměstnanosti a podobně. „Přesnější statistický obraz by byl pro banky velmi důležitý, aby lépe upravily své „scoringové“ systémy ohodnocující bonitu klientů. Tím by velmi pravděpodobně došlo k poklesu rizikové marže placené klienty a tedy ke zlevnění úvěrů“, uvádí Aleš Pospíšil, ředitel bankovnictví pro MSP v ČSOB.

Milan Tománek
výkonný ředitel
Komunikace a vztahy k investorům