Lufthansa snížila spotřebu na 4,32 litrů paliva na 100 kilometrů a pasažéra

Lufthansa oznámila, že i přes nárůst objemu přepravy o 232 % v posledních 17 letech spotřebovala ve stejném období pouze o 121 % paliva více. Spotřeba letadel společnosti Lufthansa je dnes zhruba o 30 % nižší než v roce 1991. Podobný nárůst efektivity nevykazuje žádný jiný způsob přepravy. Spotřeba paliva potřebného k přepravě jednoho cestujícího na 100 kilometrů se tedy ve sledovaném období snížila o necelé dva litry. V roce 2007 dosáhla průměrná spotřeba flotily již jen 4,32 litrů paliva na 100 kilometrů a pasažéra. Tato klíčová zjištění jsou mimo jiné obsahem zprávy Balance (česky rovnováha) věnující se problematice udržitelného rozvoje skupiny Lufthansa.

„Odpovědnost za minimalizaci vlivu leteckého provozu na životní prostředí patří z hlediska priorit ve společnosti Lufthansa na stejnou úroveň jako splnění stanovených obchodních cílů,“ uvedla Dörte Klein, generální ředitelka společnosti pro ČR a SR. „Péče o životní prostředí je a i nadále bude jedním z nejvyšších firemních cílů. Nové vydání zprávy Balance přináší přehled aktivit, dalších významných kroků a budoucích cílů firmy v environmentální, obchodní a sociální oblasti. Její součástí je i podrobný rozbor patnácti nejdůležitějších úkolů, které skupinu v oblasti ochrany životního prostředí čekají.

Modernizace flotily

K redukci spotřeby paliva významnou měrou přispěla probíhající obnova flotily. Letouny jako například Airbus A340–300 dnes spálí přibližně 3,5 litru paliva na pasažéra a 100 kilometrů. Lufthansa za účelem modernizace letky objednala nové stroje v celkové hodnotě zhruba 14 miliard eur.

Jednotné evropské nebe (Single European Sky)

Optimalizace řízení evropského letového provozu by mohla být dosud nejdůležitějším projektem k ochraně klimatu v letectví. Současný evropský systém je ve srovnání s centralizovaným řízením letového provozu v USA o 75 % nákladnější, ale jeho výkonnost je o 45 % nižší. Efektivnější využití letového prostoru skýtá možnost obrovských úspor. Experti předpokládají, že jen toto opatření by snížilo spotřebu leteckého paliva až o 12 %. Fragmentovaný systém řízení letového provozu v Evropě stojí ročně miliardy eur navíc a zhruba 10 milionů tun zbytečně vyprodukované­ho CO2.

Obchodování s emisemi

Plán Evropské unie implementovat projekt jednotného evropského nebe do roku 2020 a zavést systém obchodování s emisemi již v roce 2012 není příliš uvážený. Obchodování s emisemi vyvolá naráz náklady v řádech miliard eur. Ve skutečnosti však obchod s emisními povolenkami bez existence jednotného evropského nebe omezí možnost aerolinií investovat do nových, ekologicky efektivnějších strojů. Místo nákupu nejmodernějších letadel s novými typy motorů budou aerolinie muset nakupovat povolenky. Obchod s emisními povolenkami může sice být podnětem pro snížení produkce CO2, ale v okamžiku, kdy do systému budou zařazeny jen některé regiony, bude vliv na životní prostředí jen minimální. Letectví je globální obor, ve kterém evropským přepravcům konkurují společnosti z různých světových zemí. V nastalé situaci hrozí ještě navíc výrazná deformace trhu. Lufthansa proto bude v rámci mezinárodních institucí bojovat za obchodování s emisemi v letecké přepravě v globálním, nikoliv lokálním měřítku.