Loni se v ČR srazilo se silnicí 468 řidičů

V České republice řidiči i nadále doplácí na katastrofální stav silnic. Ze statistik o nehodovosti na pozemních komunikacích, které každoročně zveřejňuje Policie ČR, vyplývá, že v minulém roce bylo šetřeno celkem 468 nehod, které byly prokazatelně způsobeny špatným stavem vozovky. Jedná se o šestý nejčastější způsob zavinění nehody na našich silnicích. Ve skutečnosti však mají výmoly na svědomí mnohem vyšší počet nehod, vina však bývá často přičtena řidičům za nepřizpůsobení jízdy stavu vozovky.

Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia ČR uvádí, že v minulém roce bylo na našich silnicích zraněno z důvodu špatného stavu vozovky celkem 12 osob, z toho 1 osoba těžce a 11 lehce. Celková hmotná škoda nehod způsobených špatným stavem vozovky činila 10,52 mil. korun. Se stavem vozovky se nejvíce potýkali řidiči v Praze, nejméně pak v Jihočeském kraji.

Pro řidiče, kteří mají sjednáno pouze povinné ručení, je jednou z mála účinných forem ochrany Pojištění proti špatnému stavu vozovek, které nabízí DIRECT Pojišťovna. Všichni její klienti dostávají tento produkt k povinnému ručení jako bonus.

„Auta českých řidičů jsou průměrně 14 let stará a ne každému se proto vyplatí sjednat si pro svůj vůz havarijní pojištění. S kvalitou některých českých silnic se však potýkáme všichni. Proto od nás klienti dostávají k povinnému ručení jako bonus pojištění proti škodám na vozidle způsobeným v důsledku špatného stavu vozovky. Tento produkt nabízíme jako jediní v České republice,“ říká Zdenka Pelikánová, generální ředitelka DIRECT Pojišťovny.

Se zhoršujícím se stavem silnic a dálnic nemá potíže jen Česká republika. Například z výroční zprávy sdružení Asphalt Industry Alliance vyplývá, že se ve Velké Británii za posledních 10 let zvýšil počet vizuálních defektů na silnicích (praskliny, díry, výmoly) o 62 %. S tímto jevem se tak stále častěji musí vypořádávat nejen v Londýně, kde v roce 2006 opravili 258.000 výmolů, ale i v ostatních částech Anglie (dalších 589.000 výmolů). Oprava jednoho výmolu přitom v Anglii vyjde v průměru na 56 liber. Místní úřady odhadují, že na opravení všech stávajících výmolů a děr v silnici by jen v samotném Londýně potřebovaly více než 11 let. Celkový deficit rozpočtu na údržbu silnic je v Anglii odhadován na astronomickou částku přesahující 950 mil. liber.

Zpráva sdružení Asphalt Industry Alliance zároveň upozorňuje na to, že dramaticky roste i objem odškodnění, které motoristé vymáhají vůči místním úřadům a institucím zodpovědným za správu silnic. Počet případů vymáhaného odškodnění se v Anglii za posledních 10 let zvýšil o 42 % a v samotném Londýně dokonce o 78 %. V roce 2006 byly anglické místní úřady a instituce zodpovědné za správu silnic zatíženy částkou 45,7 mil. liber, která byla vyplacena jako odškodnění poškozeným řidičům. Při vyřizování všech žádostí o odškodnění navíc strávili příslušní úředníci přes 40.400 pracov­ních dní.

Kompletní povrchová úprava nejdůležitějších komunikací se v Londýně provádí průměrně každých 16 let, u nejvýznamnějších silničních tahů v ostatních částech Anglie pak každých 35 let. U všech silnic bez rozdílu kategorie se generální opravy provádí po 34 letech (Londýn), respektive po 74 letech (Anglie – mimo Londýn).