Letní turistická sezóna zapsala do statistik České pojišťovny téměř 4500 úrazů a nemocí turistů

[Tisková zpráva] Za letní sezónu Česká pojišťovna zaznamenala 4470 případů z cestovního pojištění. Dvěma prázdninovým měsícům se pomalu co do počtu onemocnění a úrazů vyrovnaly i „mimosezónní“ červen a září, kdy čeští turisté stále častěji využívají nabídek levnějších zájezdů.

Loni měli likvidátoři České pojišťovny ve svých spisech za srovnatelné období 4350 případů, takže ani letos se tento počet výrazně nezměnil. Dobrou zprávou je, že počet úmrtí se snížil na polovinu, zato o třetinu stoupl počet hlášení zdravotních problémů malých dětí.

Mezi nejčetněji se opakující destinace, odkud klienti hlásili své zdravotní újmy, patřilo Bulharsko – 910 případů, Řecko – 865 a Egypt – 730. Z oblíbených letních turistických center se pak do statistik zapsaly také Turecko s 340 a Chorvatsko s 290 případy.

Nejčastěji ošetřovanými pacienty – v téměř 60 % – byli dospělí ve věku od 18 do 60 let, v 28 % to pak byly děti a teenageři do 18 let a ve zbývajících 13 % senioři starší 60 let. Nejpočetnější skupinou dětí a mladistvých do 18 let byly děti předškolního věku – 45 %, z nich pak byl nejrizikovějším věk mezi 2. a 3. rokem. Batolatům byly nejčastěji odstraňovány nejrůznější předměty z uší nebo nosu, starší děti si z dovolené odvážely hlavně řezné rány.

Hromadně opakujícími se diagnózami napříč všemi věkovými kategoriemi byly infekce dýchacích cest a záněty uší, akutní problémy trávicího traktu – gastroenteritidy, infekční záněty žaludku a střev a také úrazy od těch banálních, až po závažné. Bohužel se do letošních statistik zapsalo i 8 úmrtí, zejména starších a chronicky nemocných lidí. V porovnání s loňským rokem však toto číslo bylo téměř o polovinu nižší, což je určitě dobrá zpráva. Více než 150 klientů však bylo hospitalizováno a speciální repatriace nemocných byla zajištěna v 50 případech.

Tím nejdražším návratem byl transport pacienta s plicním výpotkem z Rhodosu do Česka. Jen doprava leteckým speciálem se vyšplhala na tři čtvrtě milionu korun. V tomto případě šlo téměř o evakuaci, protože přeprava do špičkového zdravotnického zařízení zřejmě pacientovi zachránila život. Česká pojišťovna již několikrát varovala své klienty, aby vzhledem ke svému zdravotnímu stavu velmi dobře zvážili cesty na řecké ostrovy, kde zdravotní péče nemusí být pro všechna onemocnění dostatečná.

Letos se také ukázalo, že se někteří čeští turisté chovají lehkovážně a nejsou připraveni na nečekané situace, možná proto, že zájezdy ve snaze ušetřit zařizují na poslední chvíli. Například si neberou ani nejmenší zásobu léků na své chronické choroby, takže prodloužení pobytu kvůli onemocnění člena rodiny nebo stávce dopravců vyvolává další, mnohdy život ohrožující problémy, například v případě inzulínu. Zejména starší lidé pak vyjíždějí bez mobilních telefonů, takže asistenční služba s nimi nemůže efektivně komunikovat. Děti nemají v mnoha případech vlastní cestovní pas a jsou zapsány pouze v pasu jednoho z rodičů, takže pokud je hospitalizovaný, nemůže dítě bez vlastních dokladů zemi opustit.

Česká pojišťovna zaregistrovala několik ojedinělých případů -  například v Bulharsku 58letou klientku přejela na tržišti  čtyřkolka, když si u stánku s jídlem kupovala svačinu. Česká pojišťovna se také postarala o účastnici medializovaného zájezdu skautů na kolech po Litvě, na které spadl za bouřky dům. Další případ, který Česká pojišťovna řešila, byla právní asistence klientovi, jehož v zahraničí zadržela policie za účast v potyčce s místními obyvateli. Ne pokaždé jde pouze o asistenci zdravotní, ale asistenční služba vázaná k cestovnímu pojištění může pomoci i právní radou v případě dopravní nehody, sporu s majiteli hotelu nebo právě i při jednání s policií.