Letiště Praha zveřejnilo průběžné výsledky průzkumu

Letiště Praha ví více o svých cestujících, dnes zveřejnilo průběžné výsledky průzkumu agentury STEM/MARK.

Letiště Praha dnes zveřejnilo průběžné výsledky exkluzivního průzkumu cestujících, který pro něj provádí renomovaná agentura STEM/MARK. Z něj např. vyplynulo, že třetinu pasažérů tvoří Češi a že nejčastěji létají lidé ve věku od 15 do 44 let bez rozdílu pohlaví. Dvě třetiny respondentů cestují soukromě, 34 % pak využívá leteckou dopravu z pracovních důvodů.

Chceme více porozumět potřebám českých i zahraničních zákazníků, komentuje smysl průzkumu Stanislav Zeman, výkonný ředitel pro Letecký obchod a řízení produktu Správy Letiště Praha a dodává: Na základě průzkumu budeme zlepšovat a rozšiřovat naše služby, konkrétním výsledkem je např. instalování přebalovacích pultů pro kojence, příprava bezplatného WiFi připojení nebo dětských koutků v obou terminálech.

Důležité bylo dobře definovat výběr respondentů, říká Tomáš Říha, zástupce ředitele agentury STEM/MARK a dál vysvětluje: Vybraný vzorek dotazovaných je adekvátní k počtu cestujících v jednotlivých měsících i v jednotlivých terminálech, dále např. koresponduje s celodenním průběhem provozu. Nasadili jsme 35 tazatelů, kteří hovoří minimálně dvěma jazyky. Celkem je dotazování vedeno v patnácti jazycích.

Průzkum ukázal, že třetina cestujících pochází z České republiky, Češi jsou zároveň nejčastějšími pasažéry (29,3 %), následovaní občany Velké Británie (7,8 %) a Ruska (5,8 %). Dvě třetiny pasažérů jsou z věkově skupiny 15 až 44 let. Skoro 40 % tvoří lidé v zaměstnaneckém poměru, 20 % představují manažeři, 12 % připadá stejně na podnikatelé i na studenty. Na letiště přijíždí třetina cestujících auty taxislužby, třetina vlastním vozem a třetina městskou hromadnou dopravou.

V bloku, který sleduje spokojenost s Letištěm Praha, 97 % respondentů hodnotilo letiště celkově jako velmi dobré či dobré. Na stupnici 1 – 4 (velmi dobré – velmi špatné) dotazovaní Letiště Praha oznámkovali 1-. Mezi hodnocené kategorie patří spokojenost s orientací na letišti, dostupností vozíků na zavazadla, odbavením na přepážce, pasovou i bezpečnostní kontrolou, komfortem, pohodlím a čistotou terminálů, úrovní toalet, dopravou na letiště a s parkováním. Jako chybějící dotazovaní nejčastěji uváděli místa pro odpočinek, WiFi nebo lepší označení. Spokojeností s oblastmi, které letiště nezajišťuje přímo, ale prostřednictvím smluvních partnerů, se zabývají samostatné průzkumy zahájené v letních měsících. Jedná se o nabídku takových služeb jako je občerstvení nebo prodej zboží.

Letiště Praha zahájilo průzkum cestujících letos v únoru ve spolupráci s agenturou STEM/MARK. Kontinuální dotazování je naplánováno až do konce roku 2009. Za tu dobu tazatelé vyzpovídají více než 40 000 cestujících starších 15 let, kteří z Prahy odlétají, ať už se jedná o občany České republiky či cizince. Odpovědi cestujících na otázky pomáhají definovat strukturu pasažérů a jejich chování před odletem. Druhou důležitou částí dotazníku je průzkum názorů cestujících na Letiště Praha, na rozsah a kvalitu v něm poskytovaných služeb.