Korporátní bankovnictví v České republice očima českých firem

Praha, 4. dubna 2006 − Společnost MasterCard provedla v rámci projektu MasterCard Firemní banka roku průzkum aktuálního vnímání korporátního bankovnictví a korporátních platebních karet mezi nejvýznamnějšími českými společnostmi. Hlavními cíly ankety bylo zjistit názor firem a spokojenost s úrovní nabídky produktů a služeb pro korporátní bankovní klientelu. Průzkum byl uskutečněn v období od 9. 3. do 17. 3. 2006, kdy byli osloveni vrcholní představitelé předních českých firem na základě kontaktních údajů poskytnutých sdružením CZECH TOP 100. Průzkumu se zůčastnilo 111 společností, mezi něž patří např. ČEZ, Zentiva, PPF, Skanska CZ a další.

Téměř všichni dotazovaní respondenti (93 %) uvedli, že si jejich společnosti vybírají služby a produkty více bankovních institucí. Všechny společnosti uvedly, že používají běžný účet. Rovněž mezinárodní platební styk používají prakticky všechny společnosti (90 %). Kontokorentní úvěr je používaný zhruba mezi 70 % společností. Korporátní platební karty používá v České republice 68 % společností.

„Prakticky všechny společnosti (92 %) se shodly na tom, že kvalita služeb korporátního bankovnictví se výrazně zvýšila v porovnání s obdobím před pěti lety,“ komentuje výsledky výzkumu Ján Čarný, generální ředitel MasterCard v České republice, Polsku a Slovensku.

Respondenti nejčastěji uváděli jako kvalitní produkty úvěry, mezinárodní platební styk, elektronické bankovnictví a korporátní platební karty. „Více než dvě třetiny společností uvedly, že používají korporátní platební karty. Průměrná doba používání karet je 7,5 roku. Flexibilita používání korporátních platebních karet při služebních cestách je nejdůležitějším stimulem pro jejich používání,“ dodává Ján Čarný.

Dalším zmiňovaným motivem pro používání karet je omezení manipulace s hotovostí, což může souviset se služebními cestami. Na druhou stranu do této kategorie spadají i vnitropodnikové finanční procesy, od plateb za faktury až po omezení otevíracích hodin firemní pokladny. Mezi další zmiňované faktory se řadí pohodlnost, bezpečnost, operativnost a možnost využití doplňkových služeb typu cestovního pojištění či asistenčních služeb. Administrativní jednoduchost je rovněž oceňována.

„Počet společností využívajících korporátní platební karty se nadále rozrůstá. Přibližně pětina společností, které korporátní platební karty v současnosti nepoužívají, uvedla, že uvažují o využívání těchto produktů. Nejčastěji zmiňovaný časový horizont přistoupení k užívání korporátních platebních karet je jeden až dva roky,“ dodává Ján Čarný.

Téměř dvě třetiny respondentů se vyjádřili kladně k nabídce korporátních platebních karet. Zároveň na tuto otázku nereagovala žádná společnost negativně.