Lidé jezdí z Prahy více vlakem – klíčová pražská nádraží vykazují za tři čtvrtletí souhrnný růst tržeb téměř o 15 %

Souhrnný meziroční nárůst celkových tržeb z přepravy cestujících ve výši 14,7 % zaznamenaly za tři čtvrtletí dvě klíčová pražská nádraží – Praha hlavní nádraží a Praha-Holešovice. Ta odbaví až 80 % frekvence cestujících jezdících z a do Prahy vlaky Českých drah. Praha hlavní nádraží, které je s denním počtem odbavených cestujících ve výši až 100 tisíc největší stanicí Českých drah v České republice, vykázalo za tři čtvrtletí letošního roku tržby z osobní přepravy ve výši 556,8 milionů Kč. To znamená meziroční nárůst o přibližně 3,5 %.

Nádraží Praha-Holešovice, které je konečnou stanicí pro spoje SC Pendolino, a přes které současně směřuje řada mezinárodních spojů kategorie EuroCity spojujících Prahu například s Dánskem, SRN, Rakouskem, Slovenskem či Maďarskem, vykázalo za měsíce leden – září 2006 celkové tržby z osobní přepravy ve výši 122,4 milionů Kč. To oproti stejnému období předchozího roku znamená nárůst o 125 %, když za období leden – září 2005 nádraží Holešovice vykázalo tržby ve výši 54,5 milionů Kč. Za vysokým tempem růstu tržeb v případě nádraží Praha-Holešovice stojí především zavedení spojů SC Pendolino, které Českým drahám přivedly dodatečné zákazníky na trasu Praha – Ostrava platící většinou plné jízdné bez aplikace jakýchkoli slevových modelů.

Při sečtení tržeb obou klíčových nádraží tak souhrnné ukazatele činily 679,2 milionů Kč na tržbách, což v meziročním srovnání znamená souhrnný nárůst o 14,7 %.

Tržby zmíněných dvou klíčových pražských nádraží rostly také v oblasti mezinárodní přepravy. Zde ukazatel tržeb činil za měsíce leden – září 296,6 milionů Kč, což v meziročním srovnání znamená nárůst přibližně o 9,5 %. Tento ukazatel hovoří růstu počtu zahraničních turistů přijíždějících do České republiky vlaky Českých drah. Často využívané jsou zejména spoje kategorie EuroCity spojující Berlín, Prahu, Vídeň a Budapešť, kterými v rámci tzv. trojúhelníkových poznávacích pobytů cestuje řada turistů například z USA či Japonska. Ty od nového grafikonu doplní také tři nové páry spojů SC Pendolino – spojující Prahu s Vídní (2× denně) a Bratislavou (1× denně) za rekordní doby 3 hodiny 47 minut v případě Bratislavy a 3 hodiny 57 minut v případě Vídně.

Řada občanů cizích států také začala využívat spoje SC Pendolino, a to jak pro služební cesty například na severní Moravu tak i pro soukromé cesty například za památkami do Olomouce apod.

Růst počtu cestujících z a do Prahy ovlivňují dlouhodobě především následující faktory:

  • Zavedení produktu SC Pendolino jako nové přepravní služby spojující Prahu s Pardubicemi, Olomoucí a Ostravou
  • Širší nabídka dalších dálkových spojů – Slovinsko, nový EN vlak spojující Prahu s Wiesbadenem od nového jízdního řádu a další
  • Zrychlení spojení – vlaky ČD představují dnes na řadě relací spojujících Prahu s dalšími částmi České republiky nejrychlejší a nejpohodlnější způsob cestování
  • Modernizace vozového parku – nasazení nových příměstských jednotek řady 471 na spoje v okolí Prahy – do Berouna, Pardubic / Kolína, Roudnice nad Labem
  • Nabídka dalších doplňkových služeb podporujících využívání železniční dopravy – kapacity P+R, služby v oblasti cykloturistiky, autovlak do Popradu a Košic, apod