Kdo pokryje škody po pádu mostu?

Praha, 28. srpna: Nedávný nešťastný případ pádu mostu na železniční trať u Studénky se stal varovným signálem pro všechny - pro stavební firmy, investory, pro pojišťovny i pro pojišťovací makléře. Přestože není konkrétní viník ještě znám, můžeme na tomto případu názorně ukázat, jak lze předcházet finančním škodám, v jaké výši je nutné uzavírat odpovědnostní pojištění u stavebních firem, byť jsou třeba malé, ale podílejí se na obdobných velkých či rizikových stavbách.

Stavební firma se totiž oproti ostatním podnikatelským subjektům ve své činnosti značně odlišuje třeba od obchodní společnosti nebo výrobního podniku. Z toho vyplývají také odlišná rizika, která se běžně nepojišťují, jako je poddolování nebo odstřel, dále pak i výše škody, která může činností stavební firmy vzniknout. „Ještě nedávno jsme „jako pojišťovací makléři“ diskutovali se stavebními firmami o výši pojistného krytí a obhajovali požadavky zahraničních investorů na pojištění stavebních firem s limitem pojištění odpovědnosti v řádech stamilionů Kč a výše. V současné době s přibývajícími případy vysokých škod se zkušenosti velkých zahraničních investorů potvrzují,“ říká Ing. Zdeněk Voharčík, jednatel společnosti GrECo, International, poradenství pro riziko a pojištění s.r.o.

Bilance železničního neštěstí

Podle dostupných informací se na celém případu pádu mostu ve Studénce podílejí České dráhy jako hlavní poškozený, investor, dodavatel a subdodavatel, mající objektivní odpovědnost za škody jako dopravce. Způsobené škody se pohybují kolem 150 mil. Kč na vlakové soupravě, 70 mil. Kč na železničním svršku, k tomu připočítejme několika milionovou škodu na nákladech na odklonění provozu. Odhad v současné době činí kolem 200 – 250 mil. Kč. Zemřelo zde 7 osob a kolem 70 osob utrpělo různá zranění. Náklady na léčení zranění, eventuální náklady na trvalých následcích, odškodnění pozůstalých po obětech neštěstí a odškodnění osobní újmy odhadujeme co nejníže, tedy kolem 40 mil. Kč. Poškození samotného spadlého mostu je odhadováno na 60 mil. Kč. Celkem jde tedy o škodu zhruba ve výši 400 mil. Kč.

Kdo to zaplatí?

Majetkovou škodu Českých drah, škodu na zdraví a odškodnění pozůstalých uhradí pojištění Českých drah. Škoda na mostě samotném pak může být hrazena z pojištění investora, dodavatele či subdodavatele. Vždy záleží na dodavatelských smlouvách, v nichž bývá stanovena povinnost pojištění stavby, tedy stavebně montážní pojištění. Pokud v tomto konkrétním případě pojišťovna za České dráhy vyplatí např. 240 mil. Kč, bude podle zákona požadovat regres po subjektu, který škodu zavinil a který za ni odpovídá. Další pojišťovna dodavatele vyplatí za poškození mostu částkou 60 mil. Kč a rovněž bude hledat viníka, aby mohla svůj regres uplatnit. Bude-li shledán jako viník konečný subdodavatel, budou obě pojišťovny po něm požadovat vyplacení pojistného plnění zhruba ve výši 400 mil. Kč.

Vzhledem k tomu, že u všech částek jde pouze o odhady, které se mohou ještě značně měnit, jeví se požadavky na pojištění odpovědnosti s vyšším limitem, než je v současnosti běžné, jako více než vhodné. Pojištění tedy představuje možnost řešení obdobných složitých situací a dokáže zamezit i možné likvidaci stavební firmy.