Kdo aktivně používá internet, mění práci daleko častěji než průměrný Čech

Praha, 30. září - Společnost LMC, která je předním operátorem na elektronickém trhu práce, představila na dnešní tiskové konferenci výsledky posledního průzkumu chování české populace na pracovním trhu. Průzkum podle zadání LMC pravidelně provádí agentura Factum Invenio.

Obecná populace má menší chuť ke změně zaměstnání

Šetření se provádělo na dvou skupinách respondentů: na reprezentativním vzorku české populace a na reprezentativní skupině aktivních uživatelů internetu. Právě srovnání mezi těmito dvěma skupinami přineslo zajímavá zjištění. Aktivní uživatelé internetu jsou daleko aktivnější než obecná populace i na pracovním trhu. V posledním roce změnilo zaměstnání 28 % z nich, zatímco v obecné populaci to bylo pouze 9 %.

„Vysvětlujeme si to tak, že na internetu je nejen mnoho pracovních nabídek na jednom místě, ale i mnoho podpůrných nástrojů, které prohledávání nabídek i odpovídání na ně v poslední době nesmírně zjednodušilo,“ říká analytik LMC Ondřej Mysliveček. Podle něj se mnozí internetoví uživatelé zajímají o pracovní nabídky, i když jsou v současném zaměstnání celkem spokojeni. „Udržují si přehled o své pozici na trhu práce a často se pak nechají zlákat ke změně nějakou atraktivní nabídkou.“

Ještě daleko větší podíl aktivních uživatelů internetu o změně zatím jen uvažuje: je to celých 46 %. Obecná populace se chová jinak. Když někdo z této skupiny začne o změně uvažovat, nakonec ji i uskuteční. V posledních dvanácti měsících změnilo práci 9 % lidí a stejný počet lidí změnu zvažoval. Chuť ke změně zaměstnání se v obecné populaci snížila oproti listopadu 2007 o 5 %, zatímco u internetových uživatelů o 6 % narostla.

Internet odteď jednička i u obecné populace

Internet je odteď hlavním zdrojem informací o pracovním trhu nejen pro aktivní internetové uživatele, ale i pro obecnou populaci. Poprvé se u této skupiny vyšvihl na stejné místo jako denní tisk. Největší podíl obecné populace, 23 % Čechů a Češek, nyní hledá informace o trhu práce stejně často v tisku jako na internetu. „Váha internetu bude růst s tím, jak se zvětšuje podíl internetově gramotných lidí v populaci,“ komentuje to Ondřej Mysliveček.

Uživatelé internetu logicky dávají přednost internetu i při hledání práce; internet je na prvním místě pro 79 % z nich. 94 % z nich se pak na prvním místě při hledání opírá o pracovní portály. 33 % se opakovaně chodí na nabídky dívat i na stránky firem-zaměstnavatelů a 14 % také na oborové servery, které mají rubriky nabídek práce. Nejpoužívanějším pracovním portálem je u obecné populace Prace.cz; uvedlo ji 48 %. Na druhém místě je Jobs.cz s 21 %, třetí místo obsadil Jobdnes.cz (7 %). Uživatelé internetu rovněž nejčastěji používají portál Prace.cz (40 %), následuje těsně Jobs.cz (35 %), kam chodí především vysokoškoláci. Třetí na netu je sprace.cz, dosáhla deseti procentních bodů.

Informace z netu, pracovní smlouvu přes známého

Evergreen pracovního trhu je hledání zaměstnání přes známé. Takto našlo své současné, případně poslední zaměstnání 29 % obecné populace a 33 % aktivních uživatelů internetu. Tento tradičně zavedený způsob se ale modernizoval a spřátelil s informačními technologiemi. Zaměstnavatelé doporučení nového zaměstnance někým ze stávajících zaměstnanců podporují vysokými finančními odměnami a přehled o tom, kdo kde právě pracuje a koho zná, upevňují sociální sítě na internetu. „Ve firmě, kde jsou lidi za doporučení nového zaměstnance odměňováni, musí být vše evidováno a podchyceno technologiemi,“ říká Ondřej Mysliveček. Aplikace na správu náborového procesu LMC G2 například umožňuje vkládat pracovní nabídku i na firemní intranety a sledovat, z jakých zdrojů na ni přišly reakce.

Peníze až na prvním místě

O přijetí pracovní nabídky rozhoduje plat. Obecná populace mu přisoudila váhu 48 %; pro aktivní internetové uživatele je plat rovněž na prvním místě, ale na rozhodování má u nich podíl jen 25 %. Důležité jsou pro ně i perspektiva (10 %), atmosféra ve firmě (8 %) a možnost odborného rozvoje (7 %). Dohromady mají stejnou důležitost jako finanční ohodnocení.

Ještě méně mobilní

Česká populace nerada jezdí daleko za prací. Tato nechuť se v poslední době ještě lehce zvýšila. 79 % respondentů v obecné populaci a překvapivě i 83 % u aktivních uživatelů internetu není ochotných dojíždět do práce víc než hodinu. „Zřejmě to souvisí i s aktuálním převisem poptávky firem po lidech,“ říká Mysliveček.

Průzkum poprvé zjišťoval i postoj Čechů k práci v zahraničí

Většině lidí z obou skupin brání přijmout práci v zahraničí závazky; z tohoto důvodu nemůže odjet 43 % respondentů obecné populace a 45 % aktivních uživatelů internetu. 42 % uživatelů internetu ale zároveň prohlašuje, že by chtěla práci v zahraničí zkusit – pokud by byla v jejich oboru. U obecné populace je to jen 23 %.