KBC oslavila 5 let své existence: spravuje 11% všech aktiv v pěti středoevropských zemích a obsluhuje v nich 6 milionů klientů

KBC, jež patří mezi 30 největších evropských bank, se stává jedním z nejsilnějších hráčů na nových trzích střední Evropy. Protože působí pod lokálními brandy, jako ČSOB v Česku a na Slovensku anebo jako K&H Bank v Maďarsku, může překvapit, že v regionu již KBC obsluhuje 11,3% všech bankovních aktiv či 6 milionů klientů v tisícovce poboček. Středoevropské operace, do nichž KBC Bank & Insurance v posledních 5 letech investovala bezmála 3 miliardy eur, ji dnes přinášejí skoro čtvrtinu z celkového výnosu z bankovních operací, nebo po zdanění 15% podíl na čistém zisku Skupiny.
„Podíl Střední Evropy na čistém zisku Skupiny chce KBC zvýšit až na 27% do roku 2005“, řekl Herman Agneessens, výkonný ředitel KBC pro střední Evropu, ve webovém přenosu prezentace pro investory. Zmínil to ve zřejmé souvislosti s rostoucím potenciálem regionu po rozšíření EU. V každé z pěti zemí – ČR, Slovensku, Polsku, Maďarsku a Slovinsku – chce KBC dosáhnout přinejmenším 10% podílu na trhu. To znamená, že v Polsku je jejím nejbližším cílem posílit bankovní operace (dosud 6% tržní podíl), v Maďarsku zase pojišťovací aktivity (dnes jen 4%, resp. 1%). „Jsme připraveni prozkoumat i určité akvizice, pokud se vyskytnou“, dodal Agneessens.
V pětici středoevropských zemích pracuje pro KBC 21 229 bankéřů a pojišťovacích pracovníků, zhruba stejně tolik jich Skupina zaměstnává v Belgii. Pracovní místa však i napříště budou pod silným tlakem nákladové optimalizace. „Nechceme přidávat na mapu další vlajky, cílem KBC je zvýšit výkonnost na středoevropských trzích, inkasovat synergie z bankopojišťo­vacího konceptu a dále snížit náklady“, uvádí Patrick Daems, který v představenstvu ČSOB přímo zastupuje majoritního vlastníka, KBC. ČSOB již počátkem letošního roku oznámila ambiciózní, i když postupné zeštíhlení svého ústředí o více než 1000 osob. “Začalo razantně. Musíme obrátit poměr pracovníků ústředí a poboček ve prospěch klientské orientace. Vedle toho vytěsňujeme podpůrné funkce z poboček, centralizujeme je a šetříme tím náklady i pracovní sílu,” uvádí k tomu Patrick Daems.
Středoevropský region KBC musí do roku 2005 zeštíhlet o 10–15%, aby se dosáhlo cílené návratnosti investic. ČSOB samotná zatím vykazovala 17% návratnost kapitálu. „I když ve spotřebitelských úvěrech ČSOB v ČR roste o dvouciferná procenta, stojí před ní nutnost mnohem rychleji alokovat přebytek likvidních zdrojů do nových úvěrů, spotřebitelům i malým a středním firmám“, uvedl Agneessens. Potenciál, který KBC vidí ve střední Evropě, je dán dosud jen malou úrovní penetrace bankovních služeb ve srovnání se zeměmi Eurozóny, jakož i ve srovnání s někdejší situací Řecka, Španělska a Portugalska, když vstupovaly do EU.

Milan Tománek
výkonný ředitel
Komunikace a vztahy k investorům ČSOB