Kasa.cz: Vývoj chování online zákazníků v roce 2007

Předpokládaný růst internetových prodejů vzroste meziročně o 35 %. V minulém roce byl nárůst online nakupujících meziročně okolo 40 %. Další zvýšení počtu nakupujících bude způsobeno hlavně zvyšující se penetrací vysokorychlostního internetu. Již více než 83 % uživatelů internetu v ČR má zkušenost s online nákupem, proto je pro další rozšiřování velmi důležité zvýšení penetrace přístupu k internetu v ČR.

1. Tržby internetových obchodů v roce 2007 budou růst o 35 %

Podle žebříčku vydaného OECD (listopad 2006), srovnávajícího počet připojených na sto obyvatel, patří Česko v penetraci broadbandu 23. místo. Až za ČR skončilo například Irsko, sousední Polsko či Slovensko. Penetrace vysokorychlostního připojení k internetu u nás dosahuje 9,4 %. Celosvětový průměr je přitom 15,5 % ( v roce 2005 byl 11,7 %).

2. Prodejnost zboží

Hlavní prodávaný sortiment internetových obchodů je již několik let stále stejný – knihy, časopisy, výpočetní technika, domácí spotřebiče (ledničky, pračky, myčky), spotřební elektronika (digitální fotoaparáty, MP3 přehrávače, domácí kina, televizory, DVD, navigace) a sezónní zboží (sekačky, pneumatiky, bazény). V tomto roce předpokládáme pokračování tohoto trendu, nicméně velký nárůst by mohl nadále zaznamenávat online prodej zájezdů.

3. Vánoce budou opět rekordní

Vánoce pro internetové obchody začínají již v říjnu a tržby rostou každoročně o 100 % až 150 % oproti stavu v běžném roce. I v roce 2007 předpokládáme v předvánočním období nárůst tržeb až o 50 % ve srovnání s rokem 2006.

4. Hlavní nákupní hodina na internetu

Nákupní špička na internetu je uprostřed pracovního dne vyjma pauzy na oběd a dopoledne před obědem (okolo 11 hodiny). O víkendu se nakupuje více večer a to zejména v neděli. Souvisí to s faktem, že internet k nakupování či k vybírání zboží využívají lidé v zaměstnání. Tento stav je již několik let stabilní a lehký posun uvidíme zejména z večerních hodin na dopoledne.