Jsou zákazníci ČEZ informováni?

Společnost ČEZ Prodej neseznámila dostatečně své zákazníky se svými novými produktovými řadami, jak dokazují desítky spotřebitelů, kteří se stále obrací na SOS. Kromě rostoucích cen společnosti ČEZ vytýkají zejména nedostatečné a matoucí informování o nové nabídce a omezování kontaktu se zákazníky. Zákon o ochraně spotřebitele přitom v § 8 podnikatelům zakazuje klamání spotřebitele, což zahrnuje i uvádění neúplných informací.

SOS zaznamenalo v poslední době opětovný nárůst dotazů spotřebitelů ohledně chování společnosti ČEZ Prodej, a. s. a jejím produktovým řadám uvedeným na trh od počátku roku 2007. Řada z nich byla v souvislosti s řetězovým dopisem, který se šíří internetem. Jeho rychlé a dlouhodobé šíření dokazuje, že spotřebitelům nebylo srozumitelně vysvětleno, z čeho si mohou vybírat a co za to zaplatí.

Hlavním informačním zdrojem pro spotřebitele o nové nabídce má být Oranžový průvodce, který byl distribuován všem zákazníkům. Novým produktovým řadám BASIC-COMFORT-EXCLUSIVE však bohužel věnoval jen velmi omezený prostor a např. informace o cenách za zpoplatněný kontakt v tarifu Basic zde chybí zcela. Přitom nejde o zanedbatelné položky – ceny se pohybují od 43 do 60 korun za uskutečněný kontakt. Tyto informace jsou pro rozhodnutí spotřebitele klíčové. „V nedostatečném informování o všech podmínkách tohoto tarifu je možné spatřovat porušení § 8 zákona o ochraně spotřebitele, který uvádění neúplných informací zakazuje,“ upozorňuje právnička SOS Mgr. Jana Kačerovská.

Protože stejné produktové řady mohou spotřebitelé využívat i v roce 2008, je žádoucí, aby se s nabídkou detailně seznámili. „Pokud zákazníci s ČEZ Prodej telefonicky ani osobně nejednají, mohou ušetřit až 143 korun ročně přechodem na tarif Basic. Případně po zveřejnění cen elektřiny pro rok 2008 i dalšími dodavateli, mohou spotřebitelé zvážit změnu svého dodavatele. Mohou tak alespoň částečně kompenzovat stoupající ceny na svých vyúčtováních,“ doporučuje Naděžda Šeráková, která se v SOS věnuje energetice.

V této souvislosti SOS kritizuje postupný trend některých společností omezovat či zpoplatňovat svůj kontakt se spotřebitelem prostřednictvím osobního či telefonického kontaktu.