Jízdní řád 2010: Už jen měsíc na úpravy

Přestože vrcholí léto, už za měsíc vyprší termín na konečné úpravy železničního jízdního řádu na rok 2010. Ten začne platit 13. prosince 2009. České dráhy i ostatní dopravci musí do 7. září 2009 předat všechny požadavky na jízdní řád státní organizaci Správa železniční dopravní cesty, která je pověřena koordinací požadavků jednotlivých dopravců i sestavením a vydáním úředního jízdního řádu pro Českou republiku.

Teď vrcholí projednávání připomínek s objednavateli, tedy s krajskými úřady a s ministerstvem dopravy. Pokud mají občané nebo obce ještě nějaké návrhy na jeho vylepšení, je nezbytné, aby je bez odkladu předali na příslušný útvar krajského úřadu nebo ministerstva, říká Antonín Blažek, náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu. Státní organizace Správa železniční dopravní cesty na počátku září uzavře přípravu jízdního řádu, zahájí jeho finalizaci k tisku a vydání a potom už nebude možné do tohoto procesu zasahovat.

V současné době tak zatím není znám definitivní rozsah dopravy, neboť se může ještě měsíc měnit. Jak uvádí náměstek pro osobní dopravu Antonín Blažek, kraje a stát by ale měli objednat jen takový rozsah dopravy, na který budou mít dostatek financí: V roce 2010 nebude možné pro kraje a stát zajišťovat jiné spoje než ty, u kterých bude dohodnuta plná úhrada ztráty. Chceme krajům nabídnout taková řešení dopravní obslužnosti, které jim zajistí co největší rozsah dopravy při co nejmenších úhradách a také zajistí dostatek investic na moderní vlaky. Zároveň ale musí dojít k úplné úhradě prokazatelné ztráty.

O podobě mezistátních jízdních řádů je už teď v podstatě rozhodnuto, podrobnosti se dojednávají každý rok na mezinárodním jednání Forum Train Europe. Mezinárodní jízdní řád letos nedoznal výrazných změn, jen v návaznosti na hospodářskou krizi a stavební činnost v zahraničí došlo k optimalizaci vedení některých spojů. Například vlak Jože Plečnik ukončí svou jízdu kvůli rekonstrukci hlavního nádraží v Salcburku již v Linci a pojede pod novým názvem Anton Bruckner. Na požadavek zahraničních partnerů bude zrušen vlak Comenius do polského Krakova a České dráhy zavedou v jeho časové poloze na území republiky náhradní vlak. Naopak úplnou novinkou bude prodloužení vlaků „Vindobona“, který jezdí z Hamburku přes Berlín a Prahu, a „Polonia“ z Varšavy přes Ostravu do Vídeň až do jihorakouského Villachu, dodal Antonín Blažek.

Výrazné změny čekají také cestující směřující do Vídně. Kvůli přestavbě vídeňského Jižního nádraží, Südbanhof, na nové hlavní nádraží pojedou všechny vlaky z Břeclavi na jiná vídeňská nádraží. Zastaví tak např. na stanici Praterstern nebo Mitte v centru Vídně. Většina spojů pak pojede až do Vídeňského Nového Města, upozornil Antonín Blažek.

Největší novinkou u těchto vlaků v České republice pak bude jejich zajíždění na pražské hlavní nádraží. Antonín Blažek, náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu, k tomu zmínil: Praha hlavní nádraží se tak stane skutečným centrálním nádražím v Praze a v České republice. Lidé přestupující z mezistátních vlaků EuroCity například směrem na České Budějovice nebo Plzeň se tak už nebudou muset přesouvat metrem mezi pražskými nádražími, což je hlavně při cestách s velkými zavazadly nepříjemné.

O všech novinkách v Jízdním řádu 2009 budeme informovat na tradiční tiskové konferenci na přelomu listopadu a prosince.