Jízdní řád 2005/2006: Lepší spojení se zahraničím; vnitrostátní spoje podle objednávky státu a krajů

V těchto dnech vrcholí příprava jízdního řádu 2005/2006, který bude platit od 11. prosince 2005 do poloviny prosince 2006. V nejbližší dnech bude tzv. Konečný návrh jízdního řádu předán obchodním partnerům – státu a krajům, které si objednávají dálkovou a regionální dopravu. Jízdní řád je sestaven právě na základě jejich objednávky, požadavků a zadání a podle předpokládaného rozsahu úhrady objednaných služeb. I v připraveném Konečném návrhu jízdního řádu však může ještě docházet k úpravám ve vedení spojů, a to na základě objednávky státu a krajů a podle výše úhrady objednaných služeb. Pokud občané budou mít jakékoli připomínky či náměty k rozsahu dopravy objednané státem nebo kraji, je nutné, aby se se svými přáními a požadavky obrátili na příslušné státní a krajské orgány. České dráhy jsou připraveny v případě objednávky a úhrady zajištěných služeb (provozu osobních vlaků) ze strany státu a krajů zajistit maximální rozsah dopravní obslužnosti.

Lepší spojení se zahraničím

Připravovaný jízdní řád nabídne lepší spojení České republiky s několika evropskými státy. Nově budou zavedeny přímé spoje z Prahy do slovinské Lublaně a do italských Benátek, zlepší se spojení se Švýcarskem a Německem, u některých vlaků EuroCity se zrychlí doprava na trase Praha – Budapešť.

Síť komfortních vlaků EuroCity (EC) rozšíří od prosince nový spoj nazvaný Jóže Plečnik na trase Praha – České Budějovice – Linec – Štýrský Hradec (Graz) – Lublaň. Díky tomuto spojení se zlepší také spojení do Švýcarska a do Chorvatska. V Linci na něj bude navazovat spoj EC Transalpin z Vídně do Innsbrucku, Curychu a Basileje, ve slovinském Zidani Mostu bude zajištěn přípoj na rychlík do chorvatského Záhřebu. Další zcela nové přímé noční spojení bude zavedeno z Prahy přes České Budějovice do italských Benátek. Jde o přímé lehátkové vozy, které budou v Rakousku přepojeny na komfortní noční spoj kategorie EuroNight. V Benátkách je zajištěn přestup na vnitrostátní vysokorychlostní spoje do Florencie, Říma a do dalších míst Itálie.

K výraznému posílení nabídky spojení dojde mezi Českou republikou a Německem, což umožní další rozvoj turistiky především v pohraničních regionech České republiky, např. v Plzeňském a především v Karlovarském kraji. Dva páry denních spojů z Prahy přes Plzeň a Domažlice do Německa budou rozšířeny o další pár rychlíků. Dva vlaky spojí Prahu s Mnichovem a jeden pojede na trase Praha – Norimberk. V Norinberku vzniknou přípoje na vnitrostátní vlaky Deutsche Bahn AG do dalších míst v SRN včetně návaznosti na vysokorychlostní spoje ICE. Další novinkou bude provoz většího počtu regionálních vlaků s naklápěcí skříní mezi Norimberkem a Chebem.

Z Prahy do Bratislavy a Budapešti bude zkrácena jízdní doba u dvou spojů EuroCity díky jejich převedení v úseku Praha – Brno z tratě přes Havlíčkův Brod na trasu přes Pardubice. U těchto spojů dojde ke zkrácení jízdní doby do Bratislavy o téměř 40 minut na cca 4 hod. 10 min. a do Budapešti přibližně o 35 minut na 6 hod. 30 min.

Ve směru do Polska vzniká nový pár denních rychlíků Praha – Poznań přes Poděbrady, Hradec Králové, Letohrad a Wroclaw, který nahradí spoj Bohemia Praha – Warszawa.

Vnitrostátní spoje pojedou podle přání státu a krajů

Ve vnitrostátní dopravě je jízdní řád připraven zcela podle objednávky státu a krajů na základě obvyklého obchodního vztahu zákazník (stát, kraj) – poskytovatel služeb (České dráhy nebo jiný dopravce). Jízdní řád a rozsah dopravní obslužnosti je tak připraven v souladu s požadavky státu a krajů a jejich závazku objednané služby uhradit. Protože vedení vlaků je na základě zákona připraveno podle požadavků a přání krajů (podle jejich objednávky, kdy úroveň a kvalita objednávky je v jednotlivých regionech velmi rozdílná, např. některé kraje mají objednávku vypracovanou doslova do podoby konkrétních jízdních řádů, zatímco jiné regiony prakticky nedokáží stanovit v objednávce počty spojů na jednotlivých tratích), je nutné v případě nespokojenosti veřejnosti – občanů a starostů – s připraveným rozsahem dopravy, aby se se svými připomínkami obrátili na příslušné státní a krajské orgány. I přesto, že byly ukončeny práce na Konečném návrhu jízdního řádu 2005/2006, lze předpokládat, že i v něm budou probíhat další zásahy podle dodatečných úprav objednávky regionů a na základě připravenosti regionů hradit objednané služby. Proto Jízdní řád 2005/2006, který bude zveřejněn na podzim letošního roku, může ve své konečné podobě obsahovat řadu odlišností od Konečného návrhu.

V dálkové dopravě si stát objednal na řadě relací taktovou dopravu. Na tratích spojujících krajská a další velká města tak budou jezdit obvykle rychlíky v pravidelných dvouhodinových intervalech. Na základě dodatečné objednávky státu budou zachovány i některé spoje, se kterými původní objednávka nepočítala. Jde například o provoz rychlíků na trati Brno – Česká Třebová (se zastávkami v regionálních centrech na této trase) s pokračováním do Prahy či Hradce Králové.

Největší novinkou v dálkové vnitrostátní dopravě bude zahájení provozu vysokorychlostních vlaků s naklápěcí skříní pendolino na trati Praha – Pardubice – Olomouc – Ostrava. Kromě vysokého komfortu cestování nabídne také velmi rychlé spojení Prahy a moravskoslezské metropole. Cesta mezi oběma městy bude trvat asi 3 hod. 20 min., což je o hodinu méně než u současných spojů InterCity a přibližně o 20 minut méně než u nejrychlejšího spoje SuperCity Manažer. Průměrná rychlost těchto spojů bude přes 100 km/h. K zahájení provozu těchto vlaků však ještě musí získat výrobce, společnost Alstom, souhlas Drážního úřadu.

Jízdní řády regionální dopravy jsou pak připraveny v jednotlivých krajích podle jejich konkrétní objednávky, která se v jednotlivých regionech výrazně liší. V některých je nabídka vlakových spojů významně ovlivněna např. rozvojem integrovaných dopravních systémů, ve kterých kraje přidělily jednotlivým dopravním systémům (železnice, autobusy) určité úlohy. Proto na některých tratích může dojít k posílení železniční dopravy, zatímco na jiných může být nabídka snížena. Případné omezení nabídky na jakékoliv trati v ČR je však provedeno vždy na základě objednávky kraje, podle jeho požadavku na zajištění dopravní obslužnosti a podle úhrady objednané služby. České dráhy sami o své libovůli nemohou objednané spoje a řádně zaplacené služby rušit. České dráhy jsou ale připraveny v případě rozšíření objednávky a úhrady objednané služby zajistit provoz dodatečných spojů.

Více moderních vlaků v roce 2006

V průběhu platnosti Jízdního řádu 2005/2006 budou České dráhy pokračovat v modernizaci vagónů a zvyšování komfortu u všech kategorií vlaků. Vedle plánovaného nasazení vysokorychlostních souprav s naklápěcí skříní pendolino na vnitrostátní a mezistátní spoje předpokládáme, že do provozu uvedeme dalších 26 moderních klimatizovaných vagónů pro dálkové vlaky od společnosti Siemens. V regionální dopravě bude pokračovat nákup příměstských patrových vlaků řady 471, tzv. pantografů, a pro neelektrizované tratě budou modernizovány velké motorové vozy řady 854. Úplnou novinkou bude provoz částečně nízkopodlažních motorových jednotek řady 814 pro regionální spoje na méně významných tratích.

Petr Šťáhlavský
tiskový mluvčí ČD, a.s.