Ježíšek letos platí kartou

73 procent Čechů nakupuje vánoční dárky platební kartou

Praha, 1. prosince 2004 – Spotřebitelská anketa uspořádaná společností Visa Europe v předvánočním období prokázala rostoucí oblíbenost platebních karet ve srovnání s hotovostí. Téměř 73 procent respondentů odpovědělo, že za vánoční dárky pro své blízké platí kartou.

Průzkum probíhal druhý listopadový víkend ve vybraných pražských nákupních centrech. Zúčastněným spotřebitelům bylo položeno deset otázek s cílem získat bližší informace o tom, jak nakupují dárky na Vánoce, jakým způsobem za ně platí a kolik plánují letos za dárky utratit. Většina z 500 respondentů ve svých odpovědích vyjádřila veskrze pozitivní vztah k platebním kartám – více než polovina (53 procent) u sebe nosí platební kartu stále a dalších 26 procent si bere na nákupy platební kartu ve většině případů.

Většina dotázaných (46 procent) se přiznala k tomu, že téměř každý rok nakupuje dárky na poslední chvíli. 33 procent plánuje vánoční nákupy s předstihem a téměř všechny dárky pořídí už během listopadu nebo v první polovině prosince. Sedm procent Čechů se vyhýbá davům v předvánočním shonu a raději nakoupí vánoční dárky na internetu, protože tento typ transakce považuje za rychlejší a pohodlnější než nakupování v tzv. kamenných obchodech. Vzhledem k nízkému počtu domácností vybavených připojením k internetu, je to velice dobrý výsledek.

S růstech průměrného výdělku stoupá i částka, kterou jsou lidé ochotni do vánočních dárků investovat. Rovná polovina respondentů (50 procent) uvedla, že letos má na dárky limit 10 000 Kč a 13 procent je ochotno za obdarování svých blízkých utratit i víc.

Nejoblíbenějším nákupním místem jsou supermarkety a hypermarkety, kam podle průzkumu chodí nejčastěji nakupovat drtivá většina lidí (66 procent). Pouze jedna pětina (22 procent) preferuje nakupování v malých obchodech v místě bydliště. Z průzkumu dále vyplynulo, že nejčastěji Češi platí kartou za oblečení (52 procent), na druhém místě je spotřební elektronika (39 procent) a třetí příčka patří nákupům potravin a zásob na vánoční svátky (30 procent).

Je příjemné sledovat rostoucí oblibu debetních a kreditních karet mezi českými spotřebiteli, uvedl Miloslav Kozler, manažer pro Českou republiku, Visa Europe. Kartami Visa lze platit u mnoha obchodníků. Lidé tak mohou nakupovat dárky pro své blízké kdykoli, kdekoli a velice pohodlně. Výhody bezhotovostního placení se samozřejmě neomezují jen na vánoční období. Karta Visa nebo Visa Electron je dokonalým prostředkem pro každodenní nákupy v kteroukoli roční dobu.

Naprostá většina spotřebitelů považuje za nejdůležitější vlastnost platební karty její bezpečnost. Zejména ženy však též oceňují, že karta podporuje spontánní nakupování. Muži kladou největší důraz na bezpečnost (38 procent) a naopak nejméně je zajímá, že jim karta umožňuje platit kdykoli a kdekoli, bez starostí o to, kolik hotovosti mají zrovna v peněžence. Pro ženy je platební karta synonymem pohodlného a bezstarostného placení (45 procent), v očích mužů zosobňuje především bezpečný způsob placení.