Je stávka železničářů opodstatněná?

Snižování počtu zaměstnanců je v evropských ekonomikách stále častějším jevem, tzv. „cost cut“ jsou slyšet stále silněji. Efektivita výroby je tématem číslo jedna u většiny ekonomů. Nevyhne se ani Českým drahám. Postupné snižování počtu zaměstnanců hraje velký význam pro další zvyšování efektivity fungování této státní společnosti. Současné každoroční snižování počtu zaměstnanců má svůj pozitivní dopad na další odbourávání neefektivních nákladů a růst konkurenceschopnosti drah. Tyto náklady by podle našich propočtů mohly být v řádech stovek miliónů Kč ročně (s ohledem na sociální programy pro propuštěné), což by společnosti výrazně prospělo k naplnění vlastních záměrů (společnost vyhlásila na rok 2006 plán, mít v tomto roce hospodaření v černých číslech). Tento úkol se nám jeví jako splnitelný.

Důvody, které uvádějí zástupci železničních odborů v souvislosti s chystanou stávkou, navíc mohou být pouhou zástěrkou v prosazování mnohem širších cílů. Jejich argumenty (např. neuzavřená kolektivní smlouva, údajné propouštění většího počtu zaměstnanců ČD) se neopírají o skutečně reálně existující problém, který by mohlo vedení Českých drah nějak vyřešit.

Problém 1: Neuzavření kolektivní smlouvy

Kolektivní smlouva mezi vedením a zaměstnanci Českých drah nebyla doposud uzavřena především proto, že jednotlivé odborové organizace se nedokázaly navzájem shodnout na požadavcích, které by měly být předmětem kolektivního vyjednávání. Jednotlivé odborové organizace Českých drah v závěrečné fázi dokonce vstoupily do vzájemné konfrontace, čímž de facto popřely svou základní roli silné organizace, hájící jednotně zájmy zaměstnanců při jednání s vedením firmy. Je proto velmi pravděpodobné, že se nyní představitelé odborového svazu snaží napravit vlastní reputaci a přenést problém neuzavřené kolektivní smlouvy a nepříjemných důsledků z toho plynoucích zpět na vedení společnosti.

Problém 2: Případná stávka na železnici by měla zásadní mediální a komunikační dopad

Realizace případné stávky na železnici a zablokování železniční dopravy v celé republice by mělo přímý dopad pro většinu obyvatel v České republice. Mediální odezva ve sdělovacích prostředcích by vytlačila do pozadí jiná aktuální témata. I tento zájem může někdo za organizací stávky na železnici hledat. Propojenost a sympatie některých předáků s politickými stranami jsou všeobecně známy. Politická situace spěje k tomu, že KDU-ČSL přijde o ministerstvo dopravy, u něhož si naopak potřebuje vylepšit jméno sociální demokracie. Medializace, ať už úspěšného či neúspěšného vyřešení této kauzy, by oběma stranám výrazně přidala či ubrala politické body.

Problém 3: Úspěch odborářů Škoda Auto

Odboráři v mladoboleslavské škodovce si vymohli 7% růst mezd, tedy 3× vyšší růst než nabízela firma. Tento úspěch založený na argumentech vyšších mezd v německé mateřské firmě samozřejmě nemá reálný podklad. Česká ekonomika těží z nižších nákladů na pracovní sílu, pokud se budeme chtít přiblížit ekonomikám jako je ta německá,spadne náš průmysl do stejných problémů. Nízká efektivita výroby, vysoké náklady v kombinaci se silnými odbory jsou jednoznačné signály pro odchod firem z našeho regionu.

Avšak zpátky k Českým drahám. Postup Odborového sdružení železničářů navozuje řadu dalších otazníků. Je nestandardní – jak vyplynulo z dostupných informací – že odboráři ve svém dopise zaslaném vedení ČD požadují ochranu před údajným propouštěním pouze pro členy OSŽ s tím, že na ostatních zaměstnancích, kteří nejsou členy odborů jim nezáleží.

Stát by se měl ukázat jako dobrý vlastník a tento problém co nejrychleji a nejefektivněji smést ze stolu.

Jan Procházka
analytik CYRRUS, a.s.