Jaký nejabsurdnější poplatek by zvolily banky?

Portál www.bankovnipoplatky.com vyhlásil 3. ročník ankety „o nejabsurdnější bankovní poplatek“. Tentokrát se anketa uskuteční nejen v České republice, ale i na Slovensku. V této souvislosti jsme oslovili zástupce našich bank. V rámci dalšího rozměru hlasování o nejabsurdnější bankovní poplatek v ČR, portál www.bankovnipoplatky.com oslovil samotné banky a požádal je o názor na tuto anketu, respektive o jejich volbu absurdního poplatku. Na první pohled se to může zdát jako zajímavý experiment, ptát se samotných bank, které poplatky vybírají, jaký z poplatků považují za nesmyslný. Součástí dotazu samozřejmě byl i seznam letošních nominovaných bankovních poplatků, ze kterých mohli tiskoví mluvčí jednotlivých bank vybírat.

Z deseti oslovených bank a finančních ústavů odpovědělo plných devět. Jediná Komerční banka nereagovala vůbec. Zajímavě uchopil odpověď představitel mBank, který se ostře pustil do kritiky bankovních poplatků jako celku s tím, že vyzdvihl poplatek za příchozí platbu, který ale letos nesoutěží. Mluvčí této banky také využil reakce k představení nabídky své banky. Touto cestou, tedy k prezentaci vlastních služeb či obhajobě poplatků, které mají ve svém sazebníku, se vydaly i další banky – Česká spořitelna, Raiffeisenbank a Volksbank. Za nejabsurdnější poplatky považují mluvčí ve velké většině poplatky, které souvisejí s internetbanking:

Poplatek za výpis z účtu zaslaný elektronickou cestou – 2 hlasy Poplatek za službu internetbanking – 1 hlas Poplatek za zjištění zůstatku přes bankomat nebo přes internetbanking – 1 hlas

Dále za absurdní označili mluvčí poplatky za – připsání úroku (2 hlasy), rozměnění peněz, účetní položku a neoprávněnou reklamaci. Zajímavé je, že z prvních tří poplatků dosavadního pořadí, uspěl mezi mluvčími bank pouze poplatek za připsání úroku, který je v celkovém pořadí třetí se ziskem bezmála 14% hlasů (přes 3400). Celkově v anketě zatím hlasovalo přes 24 500 návštěvníků webu.

Níže najdete reakce jednotlivých tiskových mluvčí oslovených bank:

Marek Roll, tiskový mluvčí Poštovní spořitelny, externí komunikace ČSOB

Na první pohled mne zaujaly dva poplatky – za internetbanking a výpis z účtu zaslaný elektronickou cestou. Domnívám se, že dnešní doba elektronickému bankovnictví skvěle nahrává a bránit klientovi v jednoduché cestě ke správě svého účtu je pro banky značný handicap. Posun ve využití moderních technologií ve velmi zvýšené míře očekává mladá, nastupující generace. Pojďme se s nimi bavit o tom, co by pro ně bylo nejužitečnější a nejzajímavější a v čem jim můžeme vyjít vstříc. Třeba se z toho povede nějaký pěkný velký třesk…

Tomáš Pavlík, tiskový mluvčí UniCredit Bank

Z ankety se již stává tradice a určitě to není špatně. Obecně se mi velmi složitě posuzuje nominace nejvhodnější adepta. Co mne napadá k poplatkům je myšlenka, že kdyby byly poplatky i za podobné diskuse, pravděpodobně by probíhaly i nadále. V tom je jejich síla. Přesto moje nominace – poplatek za rozměnění peněz.

Jan Burian, tiskový mluvčí mBank

Vážení přátelé, předesílám, že snad u každého bankovního poplatku si kladu otázku, je-li skutečně nutný. Mám-li však vybrat jeden bankovní poplatek, který považuji za absurdní, pak nejspíše volím Poplatek za příchozí platby případně vklad hotovosti na účet. Je až s podivem, kde berou bankovní instituce odvahu, si za takové služby účtovat poplatky. Pokud klient svěřuje své peníze bance, přijde mi naprosto přirozené, že by banka tuto důvěru měla odměnit vstřícností, bohatým portfoliem služeb a produktů. Rozhodně však ne tím, že okamžitě po vkladu peněz jejich část bez servítků strhne. Pokud mi banka něco dává, pak je logické, že bych za to měl něco zaplatit. Ale proč platit bance za to, že si jí vůbec dovolím svěřit své peníze? Je to skandální, a proto za nejabsurdnější bankovní poplatky považuji většinu z nich. Je to nekonečně neohleduplné chování, které se na českém bankovním trhu bohužel stalo standardem. Jsem rád, že mohu za mBank říct, že se tento oligopol pokusíme rozbít. Klientů si vážíme, u nulových poplatků zůstaneme a rozhodně si naše klienty nedovolíme zatěžovat něčím tak nesmyslným, jako jsou absurdní bankovní poplatky.

Ján Franek, tiskový mluvčí družstevní záložny Fio

Z daného výběru mi připadá nejabsurdnější poplatek za účetní položku, a to zejména proto, že je všezahrnující a často se jím zpoplatňuje operace, která je již zpoplatněna jiným poplatkem. Obzvláště absurdní je pak tento poplatek v případě, že je aplikován na připsaný úrok, který je nižší než výše tohoto poplatku. Naštěstí jsou však ústavy, které mají poplatek za účetní položku ve svém arzenálu, natolik ohleduplné, že jej samotný nepovažují rovněž za účetní položku a nezpoplatní jej.

Kristýna Havligerová, Česká spořitelna

Poplatky, které účtujeme, jsou opodstatněné. Naše poplatková politika je dlouhodobě transparentní a férová, klienti vědí, za co platí. Jsou však poplatky a ve Vašem výčtu se vyskytují, které nám připadají neopodstatněné a neúčtujeme je. Například poplatek za připsání úroku, poplatek za neoprávněnou reklamaci či poplatek za zjištění zůstatku přes internetbanking.

Eva Chaloupková, tisková mluvčí GE Money Bank

Dovolte mi popřát všechno nejlepší v novém roce! Pokud se Vašeho dotazu týče, tak za mě by to byl asi: Poplatek za výpis z účtu zaslaný elektronickou cestou.

Tomáš Kofroň, tiskový mluvčí Raiffeisenbank

Odpověděl bych spíše obecně. Porovnání absurdity či neabsurdity jednotlivých poplatků bych nechal na individuálním rozhodnutí každého klienta, vždy závisí na obchodní politice banky. Důležité pro klienta je, že vždy má možnost volby. Pokud mu nějaký poplatek jeho banky připadá absurdní, vždy si může vybrat jinou banku, která tento poplatek neúčtuje. My jsme např. zavedli nový účet eKonto, který mohou klienti při splnění daných podmínek získat prakticky zdarma – platí pouze za odchozí platby (cena za odchozí platby navíc od února klesne na 2,90 Kč do jakékoli banky v ČR). O úspěchu tohoto účtu svědčí fakt, že více než 90% nově otevíraných účtů tvoří právě eKonto. Klienti si tedy vždy mohou vybrat, zda jim služby a obchodní politika jejich banky vyhovuje či ne. Pokud jsou nespokojeni, mají možnost vybrat si banku, která jim bude vyhovovat.

Lucie Hálová, Volksbank CZ

Dovolím si omezit naše hodnocení pouze na vlastní poplatky Volksbank: všechny poplatky uvedené v Sazebníku Volksbank považujeme za oprávněné a jejich výši za přiměřenou – výše poplatků je stanovena tak, aby reflektovala skutečné náklady, které bance v souvislosti s poskytováním příslušných služeb vznikají. Nabídka služeb Volksbank a Volksbank SHOPů je široká a strukturovaná tak, aby si z ní každý klient mohl vybrat přesně ty produkty, které jsou pro něj vhodné a bude je využívat.