Jak s penězi hospodaří ženy a jak muži

[Tisková zpráva] „Muži jsou tu proto, aby peníze vydělávali, a ženy proto, aby je utrácely.“ Zdá se vám to příliš diskriminační a nemoderní tvrzení? Ta doba, kdy to ani jinak nešlo, je naštěstí za námi, ale to, že ženy utrácejí přeci jenom šikovněji, platí i dnes. Výzkum Raiffeisenbank potvrdil, že ženy jsou při nakládání s penězi opatrnější a pečlivější. Ale abychom mužům jen nekřivdili – mají zřejmě lepší paměť a jsou většími příznivci internetbankingu, nákupů na internetu a elektronických peněženek.

Ženy si pečlivě kontrolují účtenky a výpisy z účtu

Většina lidí při nákupech v tuzemských obchodech používá k úhradě jak hotovost, tak platební kartu. Jinak je tomu ale u služeb, kde jednoznačně převládá platba v hotovosti, dokonce 36 % žen (oproti 20 % mužů) za služby platí vždy jen hotově. Hotovost také kraluje při nákupech zboží i služeb v zahraničí, kdy jí dává přednost téměř 45 % všech respondentů. „Přitom právě při nákupech v zahraničí se výhody platebních karet ještě násobí, vezmeme-li v potaz pohodlí, bezpečí i směnný kurz,“ říká produktová manažerka Raiffeisenbank Věra Vajlíková Horská.

Ženy si více dávají pozor na to, jestli jim zboží nebylo naúčtováno dvakrát a zda ceny odpovídají. Účtenky si totiž kontroluje 63 % žen oproti 52 % mužů. Naprostá většina si zároveň účtenky schovává kvůli záruce na zakoupené zboží., Naopak více než 4 % mužů (a necelá 2 % žen) tvrdí, že účtenky si kvůli záruce nikdy neschovávají.

Ženy také věnují více pozornosti výpisům ze svého bankovního účtu. Všechny položky si vždy nebo většinou projde 89 % a dlouhodobě si je schovává 87 % žen, oproti 77 %, resp. 78 % mužů.

Muži lehkovážněji zacházejí s platební kartou

„Pro nákupy na internetu stačí znát pouze číslo karty, její platnost a trojmístné číslo v podpisovém proužku karty. O to víc je překvapivé, že celých 11 % mužů a 7 % žen nechává personál v restauraci vzdálit se s jejich kartou, když opis zmíněných údajů je otázkou okamžiku,“ dodala Věra Vajlíková-Horská.  Platby kartou na výpisu z banky si vždy kontroluje 64 % žen, u mužů je to 55 %. Při výběru hotovosti z bankomatu 61 % žen vždy vyhledá bankomat vlastní banky, zatímco u mužů je to důležité jen pro 47 % z nich. V tomto ohledu jsou ženy spořivější, více jim vadí zbytečně velké poplatky spojené s výběrem z bankomatu jiné banky.

Elektronické peněženky využívají jen muži

To, že muži jsou oproti ženám větší hračičkové a příznivci moderních technologií, dokázal i výzkum Raiffeisenbank. Na internetu podle něj alespoň občas nakupuje 62 % mužů (50 % žen), klienty internetbankingu je 52 % mužů (41 % žen). Značný rozdíl je i v oblibě elektronických peněženek pro úhradu internetových nákupů, jejichž využívání uvedlo 5 % mužů, ale jen necelé 1 % žen. Muži zřejmě mají výrazně lepší paměť než ženy (nebo si více věří?), když heslo do internetového bankovnictví má někde zapsáno 24 % mužů, ale 37 % žen. „Alarmující je pro nás zjištění, že 8 % respondentů má heslo do internetového bankovnictví zapsané na počítači, lístečku v peněžence nebo v mobilním telefonu, čímž se pochopitelně vystavují velkému riziku zneužití účtu,“ dodal bezpečnostní expert banky Ivan Pechánek.

O výzkumu

Výzkum realizovala společnost Ipsos Tambor na podzim loňského roku exkluzivně pro Raiffeisenbank. Cílem bylo zjistit, jak lidé dodržují základní bezpečnostní pravidla při nakládání s penězi. Dotazován byl reprezentativní vzorek české populace o 600 responden­tech.