Jak reklamovat zboží z Electrocity?

Řetězec obchodů s elektronikou Electrocity uzavřel své obchody a jeho závazky vůči zákazníkům převzaly jednak záruční servisy, jednak společnost Datart. Jenže ne vše, čím se uplatnění reklamace v této souvislosti podmiňuje, je v souladu s platným zákonem.

Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS) s uspokojením zaznamenalo pohotové informování veřejnosti, neboť již několik hodin po oznámení ukončení činnosti řetězce prodejen se spotřební elektronikou pod obchodním názvem Electrocity oznámila společnost Datart, že bude spotřebitelům poskytovat pomoc při řešení otázek spojených s reklamacemi spotřebičů, zakoupených v uvedeném řetězci.

Společnost Datart zveřejnila 8. ledna tiskovou zprávu, ze které vyplývá, že se na ni mohou obracet všichni zákazníci, kteří elektrospotřebič zakoupili v obchodech předmětného řetězce na území České republiky, a to v případě jakýchkoli problémů.

Současně však společnost v tiskové zprávě podmiňuje vyřízení reklamace podmínkami, které jsou v rozporu s ustanoveními zákona. Sdružení obrany spotřebitelů ČR považuje proto za svou povinnost spotřebitele na tyto skutečnosti upozornit.

Datart sděluje, že pro vyřízení reklamace musí spotřebitel předložit zákonem předepsané doklady, což jsou podle nich záruční list potvrzený prodejcem a doklad o platbě. Jenže to není pravda. Zákon ukládá spotřebiteli pouze povinnost prokázat nákup zboží, zdůraznila Ivana Picková ze Sdružení obrany spotřebitelů. S otazníkem je i další tvrzení, že v případech zákonného nároku na vrácení kupní ceny se zákazníci budou muset obrátit na servisní centrum dovozce příslušného výrobku, dodala Picková. Dovozce ze zákona není povinen řešit reklamace spotřebitelů. Je tedy otázka, do jaké míry fakticky společnost Datart převzala závazky. Navíc když doplňující informace nabízí na běžné telefonní lince, čímž dále zvýší náklady spotřebitele nezbytně nutné k vyřízení reklamace.

Spotřebitelé se mohou informovat na místně příslušném regionálním živnostenském úřadě, kde by se měli přesně dozvědět, kdo a jak převzal závazky.

Doplňující informace o právech spotřebitele, která vyplývají z platného zákona, mají spotřebitele možnost si ověřit na poradenské lince SOS po telefonu, kterou za dotovanou cenu 7 Kč/min. provozuje Sdružení obrany spotřebitelů České republiky každý pracovní den od 8 do 17 hodin.