Jak nejoblíbenější zaměstnavatelé pracují se zaměstnaneckými výhodami?

Vyšší míra zapojení zaměstnanců, investice do budoucnosti a podpora sounáležitosti s firmou – především těmito rysy se vyznačují benefity, které svým zaměstnancům nabízejí nejžádanější zaměstnavatelé na českém trhu.

Společnost Pricewaterhou­seCoopers zkoumala v rámci doprovodného průzkumu spojeného se soutěží Zaměstnavatel roku 2008, čím se liší přístup k benefitům mezi nejoblíbenějšími zaměstnavateli a ostatními společnostmi působícími na českém trhu. Průzkumu se zúčastnilo 129 společností z různých odvětví z celé ČR.

Vítězové soutěže se od ostatních společností neodlišují ani tak výší investice, jako portfoliem nabízených benefitů a zejména jejich zacílením. Mezi výrazné rysy nabízených benefitů patří:

Zapojení zaměstnanců

  • Všechny společnosti nabízí tzv. cafeteria systém a zapojují tedy zaměstnance do volby při výběru benefitů.
  • Všechny investují do tohoto volitelného systému více, než společnosti do benefitů běžně investují. Z celkové investice do benefitů tvoří částky investované „do rukou“ zaměstnanců na volitelné použití 20–40 %.
  • Všechny společnosti nabízejí zaměstnancům své firemní produkty výhodněji a/nebo zajímavé slevy u partnerských společností.

Dlouhodobé benefity a investice do budoucnosti

  • Portfolio nabízených benefitů je zacíleno na budoucnost zaměstnanců a zahrnuje například pojištění odpovědnosti, manažerské pojištění nebo úrazové pojištění.
  • Tyto společnosti umožňují všem zaměstnancům přístup ke vzdělávání a rozvoji a umožňují jim rozšiřovat znalosti a zkušenosti a zvyšovat tak jejich cenu na trhu práce.

Komunitní myšlení

  • Oceněné společnosti vědomě podporují vnímání „značky zaměstnavatele“, jako určité komunity.
  • Všechny tyto společnosti nabízí příspěvek/dar při odchodu do důchodu.
  • Celkem 83 % z nich umožňuje částečný pracovní úvazek v průběhu i po návratu z rodičovské dovolené.

Katarína Smrčeková, manažerka v oddělení Poradenství pro lidské zdroje Pricewaterhou­seCoopers ČR, uvedla:

„Přestože se téměř tři čtvrtiny respondentů aktivně zajímají o názory zaměstnanců na nabízené benefity, existují výhody, které se nejeví být správně zacílenou investicí. Příkladem je velmi časté penzijní připojištění. Na trhu totiž můžeme najít i společnosti, v nichž se míra využívání pohybuje pod 25 %. Je takový benefit opravdu správnou investicí?“

Vzhledem k tomu, že stávající generace třicátníků patří mezi silné populační ročníky, získává při budování značky zaměstnavatele na významu také přístup k zaměstnancům-rodičům.

V průběhu rodičovské dovolené:

  • 74 % společností umožňuje zaměstnancům práci na částečný úvazek
  • 39 % společností umožňuje práci z domova
  • 54 % společností udržuje se zaměstnanci pravidelný kontakt
  • 42 % společností umožňuje zaměstnancům čerpat některé zaměstnanecké výhody
  • 29 % společností umožňuje zaměstnancům využívat školení

Deset nejčastějších zaměstnaneckých výhod u nejoblíbenějších zaměstnavatelů (dle četnosti výskytu):

  1. Příspěvky na odborná školení – 100 %
  2. Mobilní telefony alespoň některým zaměstnancům – 98 %
  3. Příspěvek na jazykový kurz – 98 %
  4. Dovolená 5 týdnů všem zaměstnancům – 93 %
  5. Příspěvek na soft-skills školení – 92 %
  6. Penzijní připojištění – 88 %
  7. Příspěvky na hromadné společenské akce – 84 %
  8. Možnost práce na částečný úvazek po návratu z rodičovské dovolené – 80 %
  9. Občerstvení na pracovišti – 75 %
  10. Možnost práce na částečný úvazek po dobu rodičovské dovolené – 74 %